ANNONSE

De digitale restaurantmat-leverandørene spiser stadig mer av det norske markedet

Blodrøde tall for rosa mat-syklister
Foodora har i dag rundt 400 rosa sykkelbud i Norge, mens konkurrenten Just Eat kjører rundt i sine regnbueaktige biler. Begge selskapene melder om økt vekst i fjor, og satser på enda hyppigere bruk av både sykler og biler neste år for å stagge sultne nordmenn.
Illustrasjon: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Just Eat leverte restaurantmat til en verdi av 230 millioner kroner hjem til sultne nordmenn i fjor. Foodora holder tallene tett til brystet, ifølge Finansavisen.

ANNONSE

Finansavisen har tatt en titt på take away-markedet som stadig flere nordmenn sverger til fremfor å stå over egne gryter på eget kjøkken.

Faktisk var veksten ifølge avisen på 7,7 prosent i fjor.

Og det stopper ikke der. Frem til 2020 er det ifølge Euromonitor forventet en årlig vekst på 5,5 prosent.

Og som med alt i dag er tid avgjørende.

Hundrevis av norske restauranter samarbeider derfor med Just Eat og Foodora, hvis misjon er å få maten raskest mulig fra restaurantene til konsumentene, for en liten del av det restaurantene får inn for hver rett som går ut.

La på seg 34 prosent

Just Eat fetet seg opp hele 34 prosent omsetningsmessig i fjor til totalt 23 millioner kroner.

Ifølge Carsten Boldt, administrerende direktør for Just Eat i Norge og Danmark, sier at dersom tallet 23 ganges med 10 så får man det samlede beløpet for matbestillinger via selskapets app og nettside. 

Just Eat tilbyr norske nettkunder mat fra 500 restauranter i Norge.

Om veksten sier han følgende:

- Vi har fått inn vesentlig flere tilknyttede restauranter, og økte fra 350 til 500 i 2017. I tillegg har vi flere high end-restauranter og flere sunne alternativer enn tidligere. Dette har gjort oss mer interessante for familier, sier han til Finansavisen.

Vekst også hos de rosa sykkelrytterne

2016 var Foodoras første hele driftsår i Norge.

Det endte med 36,4 millioner kroner i omsetning og et underskudd på 17,8 millioner kroner.

Med andre ord; den klassiske utviklingen for en bedrift som prioriter vekst fremfor lønnsomhet.

Carl Tengberg, administrerende direktør for Foodora i Norge, sier at de ikke kan gi eksakte tall da de holder på å avslutte 2017-regnskapet.

Han sier at for å ekspandere og nå en posisjon i markedet så er det naturlig med røde tall i starten.

- Dette er en langsiktig satsing, og det er ikke nå vi skal fokusere på lønnsomhet, sier Tengberg. 

Han legger til at de har vokst betydelig mer enn markedet i 2017 - uten å røpe noe mer.

Foodora, som så dagens lys i Tyskland i 2005, ble lansert i Norge sommeren 2015.

Selskapet eies av Delivery Hero, verdens største selskap innen nettmatbestilling.

Del artikkel: