85 % bruker nettet daglig og hele 95 % har tilgang. 81 % har smarttelefon, 58 % har brett (tablets) og så mange som 63 % er daglig på Facebook ifølge nye tall TNS Gallup.
Tall som nylig er publisert i Forbruker & Media (TNS Gallup) for befolkningen over 18 år viser at hyppigheten på bestilling av varer på nettet øker sterkt og nå er det hele 34,3 % som handler månedlig eller oftere.
Bestilling av reiser og billetter har vært en viktig læringsarena, men det er nok nettbankene som har bevist forbrukeren at de kan stole på nettet. Imponerende at hele 68,4 % er inne i sin nettbutikk minst en gang pr uke.
Det er en klar korrelasjon mellom de som bestiller varer på nettet og deres daglige tidsbruk på internett.
Andelen som ikke bestiller varer på nettet er fortsatt i sterk nedgang.
Nedgang i antall som ikke bestiller på nett
Det er 770.000 personer over 18 år som ikke bestiller varer på nettet. Halvparten av de som aldri bestiller varer på nettet er alders og uførepensjonister. For de øvrige så er tallene høyest for de som ikke bruker PC i jobbsammenheng.
Det offentliges satsing på digital kommunikasjon og Digipost vil gi et nytt læringsløft og økt tidsbruk på nettet, og derigjennom økt netthandel.