SPONSET INNHOLD

De viktigste nyhetene fra SAP Hybris Summit 2016

De viktigste nyhetene fra SAP Hybris Summit 2016

PARTNERNYTT: iStone var godt representert på SAP Hybirs Summit i 2016 i München. Her er deres oppsummering av den viktige konferansen.

Sammen med seks kolleger dro jeg til München for å få med meg ”the latest and greatest” fra Hybris. Eller SAP Hybris som det heter nå.  Her er mine første inntrykk og en oppsummering av det jeg oppfatter som de viktigste nyhetene fra SAP Hybris i år.

SAP setter sitt preg

Dette er den første summit’en som arrangeres i regi av SAP etter oppkjøpet av Hybris, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg var litt spent på hvor mye dette ville prege arrangementet i positiv eller negativ retning. Jeg har selv vært med på tre summit’s før dette, og så for meg mye salgspush fra andre SAP-områder enn Commerce. Men frykten ble vendt fra en skepsis til erkjennelse og respekt. SAP tar med sin totale satsing innen Customer Experience and Commerce den totale kundereisen på største alvor - og til nye høyder!

SAP Hybris tar kundereisen på alvor - og til nye høyder

Det er ikke tvil om at SAP har tatt grep for å skape en helhetlig og komplett løsning som håndterer hele kundelivssyklusen for støtte og påvirkning i alle kanaler og interaksjoner Her skal hele prosessen støttes fra alle funksjoner inkl. marketing, salg, produkt, butikk, logistikk og kundeservice. Ingen deler av kundereisen skal gjennomføres uten at det skal være støtte både for kunden og medarbeidere til å skape en god relevant, selgende og enhetlig opplevelse . Tidligere var det bare Commerce som var fokuset til Hybris. Nå har SAP utviklet en hel suite av løsninger som dessuten har blitt brandet SAP Hybris. SAP Hybris Marketing er for eksempel et helt nytt produkt som er utviklet av SAP, men som har kommet inn i Hybris-paraplyen.

Produktnyheter

SAP Hybris Commerce CX er en ny innpakning som tar CMS, Personalisering og Merchandizing  til et helt nytt nivå enn det vi er vant til fra tidligere. Nå kan SAP Hybris konkurrere med ledende aktører som Fredhopper for personalisering og merchandizing, EPI Server for CMS og Rich Relevance for relevans i en og samme pakke. Min personlige mening er at dette er den største nyheten fra den tradisjonelle Hybris-verdenen.

Hybris as a service /YAAS: En annen virkelig stor nyhet er ”cloudifiseringen av SAP Hybris gjennom det nye konseptet SAP Hybris as a service med det litt kjedelige navnet YAAS. (Y er symbolet for Hybris, AAS= As A Service) Dette er et konsept som gjør det mulig å kjøpe en commerce-applikasjon fra Hybris i små deler (microservices) og sette de sammen til en løsning som dekker et helt konkret behov uten at du må kjøpe, installere og ta i bruk hele løsningen. Dette skal være med på redusere implementeringstiden dramatisk. SAP har dekomponert Hybris-applikasjonen i mindre pakker (packages) og disse kan man mixe og matche som man vil. Programvaren ligger i skyen og man abonnerer på microservicene ”the spotify-way”. SAP Hybris nevnte Superbowl som et eksempel på et arrangement der de på noen få uker hadde satt sammen microservices fra YAAS til en komplett løsning inkludert doneringsløsningen som ble brukt for å samle inn penger til et veldedig formål. Samtidig som SAP Hybris tilbys som en service, er YAAS også en markedsplass der partnere (og kunder) kan utvikle microservices og selge dem til andre partnere eller kunder. Altså SAP’s svar på Apple’s Appstore. Foreløpig er YAAS kun tilgjengelig i det nordamerikanske markedet, men er trolig kommersielt tilgjengelig i Europa i løpet av året.

Loyalitet as a service: En spennende pakke som tilbys i YAAS er en loyalitetsmodul, der man kan skape tilbud, definere regler for poenggivende aktiviteter og pushe tilbud/meldinger basert på geolokasjon (geofenceing) og nærhet til iBeacons og bruke lojalitetspoeng som valuta ved kjøp av varer i commerce-løsningen. Lojalitetsmodulen kan dessuten koples sammen med tradisjonelle ”on premise” løsninger, og kan dermed skape verdi for eksisterende Hybris-kunder. Dette er for mange the missing link mellom fysiske og digitale touchpoints, og gir uante muligheter for å få oversikt og kunne påvirke gjennom hele kundereisen.

Hybris Marketing: SAP Hybris Marketing ble lansert på fjorårets summit, men må fortsatt kunne betegnes som en nyhet. Dette er ikke en original del av Hybris Commerce, men har blitt utviklet blant annet basert på SAP’s oppkjøp av Ceewhy. Løsningen dekker alle sider av marketing som planlegging, email marketing, konvertering, segmentering med mer og er tett integrert med SAP’s egne CRM løsninger C4C (Cloud for Customer), C4S (Cloud for Service), Hybris Profile og Hybris Commerce. Løsningen har en kraftig segmenteringsmotor og kan enkelt brukes sammen med Hybris Commerce CMS for å personalisere innhold basert på ulike kundesegmenter og profiler fra Hybris Marketing.

SAP Hybris Profile: Et verktøy for å skape/ tracke og gjenkjenne kundeprofilen din basert på din digitale kundeadferd slik at man kan gi mest mulig relevante tilbud og en mest mulig personalisert kundeopplevelse. Hybris Profile var kanskje den mest imponerende visuelle applikasjonen der clustere av brukere og profiler ble visualisert og generert on the fly. Tøft! Profilen kan blant annet benyttes i commerce-løsningen for å personalisere siten i sanntid.

SAP Hybris Commerce versjon 6.0: SAP Hybris Commerce vil i løpet av våren lanseres i versjon 6.0. Utover de nyhetene jeg allerede har nevnt, er det gjort mange strukturelle endringer i løsningen for å gjøre den mer modularisert og mindre kompleks. Hele administratordelen av applikasjonen er nå dessuten gjort om til ett enhetlig og mer moderne grensesnitt, og det tradisjonelle HMC (Hybris management Concole) forsvinner og blir en del av en felles Backoffice modul som skal gi rollestyrt tilgang til all admin funksjonalitet. Målet er att alle de såkalte cockpit’ene blir borte, til og med product cockpit som planlegges overført i versjon 6.2

Men den største, viktigste og mest etterlengtede forbedringen, av det vi kjenner som ”gamle” Hybris, var knyttet til promotion-modulen. Denne er skrevet om fra bunnen av. Den nye promotionmodulen inneholder blant annet en regelmotor som gjør deg istand til å definere regler for promotions (eks. Ta tre betal for 2) og kjøre/kompilere disse som separate tjenester. Det forbedrer ytelsen dramatisk og gir ubegrenset fleksibilitet for hva slags regler som kan settes opp.  Ikke bare for promotions, men i alle tenkelige deler av applikasjonen, eksempelvis valideringsregler.

I tillegg er det gjort store forbedringinger av B2B med innebygget støtte for tilbud og anbud, bedre støtte for assisted support, forbedret kundeservicemodul, bransjeløsningen for Telco, Bank/Finans, B2B, B2C, Transport, Utility, Microsites med YAAS connect etc etc, men det får vi snakke om en annen gang.

Bottom line er; SAP har tatt grep. Og det blir ikke lett å konkurrere og holde følge på bredde, dybde og verdi i funksjonalitet med det tempoet og de musklene som nå er satt i sving av SAP for å skape verdens beste plattform for kundeopplevelse og commerce.

Del artikkel: