Det var Sportsbransjen (interesseorganisasjonen for sportsbutikker og leverandører) som først publiserte nyheten om at franske Decathlon, som er en av verdens største sportskjeder, er på vei inn i Norge. På Decathlon.no står det foreløpig kun skrevet «Innovation lovers for the happiness of all - Online in Norway 2015». Hvorvidt kjeden kun vil satse på netthandel i Norge eller også vil åpne fysiske butikker er uvisst.
XXL-leder Fredrik Steenbuch sier til DN at XXL Sport & Villmark hadde en en viss dialog på innkjøp av sportsprodukter i XXLs første år og at Decathlon har en butikk som XXL konkurrerer med i Stockholm. Steenbuch føler derfor han kjenner den franske konkurrenten godt. Han presiserer at han tar all konkurranse på alvor, men synes ikke å være nevneverdig bekymret.
– XXL valgte å gå en helt annen retning, med hovedsatsing på merkevarer. Konseptet til Decathlon er fint i mange land i . De har lært kundene å foretrekke egenprodusert billigvare framfor merkevarer. Men konseptet kan aldri vinne fram blant kvalitets- og prisbevisste nordboere.
Steenbuch sammenlikner Decathlon med den tyske matvarekjeden Lidl som prøvde seg i Norge med mye egne merkevarer, men raskt måtte gi opp.
– Dechatlon er i mine øyne sportbransjens Lidl. Og hvordan det gikk i Norge, vet vi alle. Man kan undre om Dechatlon kommer med butikker til Norge. Hvis de gjør det, blir jeg imponert over stayer-evnen, sier Steenbuch om sin franske konkurrent.
Decathlon har cirka 1000 varehus fordelt på 22 land. De er særlig sterke i Sør- og Øst-Europa, med butikker blant annet i Tyskland, Spania, Frankrike og Russland. De er også tilstede i land som Brasil, India og Kina. I Norden er det kun i Sverige Decathlon er tilstede per i dag med sine ene butikk i Stockholm og sin svenske nettbutikk.
I 2014 økte salget av sportsutstyr i Norge med 5,2 prosent sammenliknet med 2013. Omsetningen i 2014 passerte 13 milliarder kroner.