Dagens nettbutikker baserer seg på at kundene blar i menyer, filtrerer, søker og leser for å sammenligne og finne produktet de ønsker. Nå lover systemer for kunstig intelligens å skape en bedre og enklere handleopplevelse som forhindrer at kundene gir opp i jakten på riktig produkt.
Enkelte nettbutikker, for eksempel Komplett, har benyttet spesialprogrammer for å hjelpe kundene å velge en riktig vare, for eksempel en hvitevarevelger levert fra tredjeparten Smartassistant. Men dette er enklere systemer med mange manueller prosesser for å sette opp og vedlikeholde informasjonen.
Kunstig intelligens er på vei inn i nettbutikkene i form av systemer for personalisering og mersalg-anbefalinger. Og nå viser IBM og North Face hvordan kunstig intelligens kan skape en ny og bedre handleopplevelse på en mer avansert og automatisk måte.
De to selskapene har sammen laget en kjøpeguide for jakker som demonstrerer hvordan en ny og smartere type kjøpshjelp kan fungere.
North Face starter med bare et tekstspørsmål: Hvor og når skal du bruke jakken? Skriver man inn for eksempel “I'm going hiking on Iceland in the fall” kan systemer tolke teksten og henter data fra eksterne kilder, i dette tilfellet værdata. Deretter analyseres produkttekstene North Face har lagret.
I vår test ble vi underveis spurt om jakken var ment for en mann eller kvinne, samt flere andre spørsmål og fikk deretter presentert et utvalg av fem jakker systemet mener passer. Systemet viser jakkene i store og mindre bobler basert hvor god anbefalingen er.
Her kan prøve jakkeguiden til North Face.
Man kan se for seg nettkunder kunne hatt god hjelp fra et slikt system til å kjøpe veldig mange typer komplekse varer, for eksempel datamaskiner, ski eller hvitevarer. En av fordelene med et slikt intelligent hjelpesystem er at det holder seg oppdatert automatisk når produkter fjernes og legges til.
North Faces kjøpeassistent matcher hvordan analyseselskapet Gartner mener at fremtidens brukergrensesnitt vil virke. I sin kåring av de ti viktigste megatrendene innen IT i 2016, påpeker Gartner at fremskritt i maskinlæring åpner muligheter for et spekter av både styring av maskiner og grensesnitt mot brukere.
Google, Microsofts og Apple viser vei med sine virtuelle assistenter, mener Gartner. Bedrifter bør lage grensesnitt som tolker, forstår og hjelper kundene med å løse oppgaver i stedet for presentere grensesnitt med menyer, skjema og ikoner. Om fem år lever vi i en «post-app»-verden dominert av intelligente agenter, spår analyseselskapet.