Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Den siste etappen er den som krever mest ressurser innen netthandel - vi vil bli bindeleddet mellom nett og kunde

- Den siste etappen er den som krever mest ressurser innen netthandel - vi vil bli bindeleddet mellom nett og kunde
- Homeboxx skal gi netthandelskundene en mer fleksibel hverdag,, sier grunnlegger og styreleder Karl Einar Jensen i Homeboxx AS. Fv. Karl Einar Jensen og Atle Stubberud.
Foto: Homeboxx
Magnus Hjelle

Vi tok en prat med styreleder i Homeboxx As, Karl Einar Jensen om Homeboxx-satsingen og veien videre

ANNONSE

Mosse-gründerne fra Homeboxx har over lengre tid jobbet på spreng for å få frem en enkel og sikker hjemløsning for mottak av nettbestilte varer. 

Å handle på nett er enkelt

Homeboxx As har blomstret ut fra gründerfelleskapet Coworkingspace Moss på Tykkemyr, og det var Karl Einar Jensen som kom opp med ideen. Han har lang fartstid fra Helly Hansen, før han ble gründer og fikk med seg industridesigneren Atle Stubberud og Kåre Arthur Trobe. 

"Vi vil bli bindeleddet mellom nett og kunde", skrev selskapet nylig i en pressemelding.

- Å handle på nett er enkelt, men å vente på at budet leverer på døren begrenser friheten for mange. Løsningen vi har kommet frem til er en låsbar leveringsboks utenfor huset. Det betyr at varer kan leveres trygt uten at du selv trenger å være til stede, sa gründerne Karl Einar Jensen, Atle Stubberud og Kåre Arthur Trobe til Moss Avis denne uken. 

Vi i eHandel.com tok en prat Karl Einar Jensen for å finne ut mer om Homeboxxen og hva man kan forvente seg fra selskapet videre. 

Homeboxx legger til rette for kunden

En av egenskapene til Homeboxx er altså at man ikke selv trenger å være til stede for å få varer levert hjem.

- Kundene jakter i stadig større grad på fleksibilitet. Homeboxx legger til rette for at kunden kan bestille varer og få de levert hjem uten å tenke på å være hjemme. Det at transportøren ikke trenger å ta hensyn til om kunden er til stede for å motta varene gjør at de kan effektivisere distribusjonen. Det blir færre bomturer, kanskje kan de legge opp kjøreturer utenom rushtid, levere på natt, og så videre, sier Karl Einar Jensen.

Bestilling på kveld med levering på natt eller tidlig morgen kan også åpne for at noen nettbutikker gjør seg mer populære på bekostning av fysiske butikker som enda ikke har åpnet, noe som vil drive noe handel over til nett, mener Jensen.

- Jeg bestilte selv frokostbrød fra Brødboksen tidligere i vinter på kvelden. Et kjempetilbud, det eneste som trakk ned var at brødene var «bunnfrosne» på en knagg på postkassen to timer etter levering. Jeg hadde foretrukket at de holdt romtemperatur.

Vil være lydhør for signalene de får

Gründerne har så langt to varianter de tilbyr kunden, en som er nedkjølt og tilpasset matvarer, og en uten nedkjøling. Foreløpig finnes den ikke i større varianter tilpasset spesialgods.

- Valget av størrelsen på boksen er tatt på bakgrunn av markedsundersøkelser og dialog med andre bransjeaktører. Den kunne muligens vært noe større, men ikke mye. Den er romslig nok til å ta imot de fleste pakkeleveranser, men et lite mindretall vil være for store. Dette er uansett pakker som gjerne går under betegnelsen spesialgods. Dette er i de fleste henseende leveranser som uansett krever spesiell oppfølging i verdikjeden. Vi dimensjonerer derfor for de pakkene kunden får hver uke og måned, og ikke den de får «annethvert år». Får man en vaskemaskin, sofa eller et fjernsyn levert på døra, vil nok mange uansett foretrekke å være hjemme når dette kommer., sier Jensen

Behov for effektiv kundesupport

eHandel.com merker seg at kundene foreløpig kun kan få kontakt med selskapet via mail, noe som kan være en utfordring dersom kundene opplever problemer med å åpne Homeboxxen. 

Hvor godt utviklet er deres kundesupport?

- Skal vi lykkes, er god kundesupport helt avgjørende. Det sier seg selv. At ikke vi har servicetelefon og kundesupport i øyeblikket, henger sammen med at vi ikke har plassert mer enn noen få testbokser ute i markedet. Disse testkundene har uansett egne kontaktnumre rett til oss. Det har gått helt fint. Men etter sommerferien, når vi er i gang med de ordinære leveransene, vil naturligvis teknisk support være på plass med lett kontaktinfo. Behovet for effektiv kundesupport, både via telefon og fysiske teknikere, er også grunnen til at vi foreløpig vil konsentrere salget til deler av Østlandet og ikke hele Norge.

Homeboxx-designet koster

Homeboxx tilbys i dag i to varianter. Den dyreste varianten med kjøling koster 14 490 kroner.

- Når det gjelder Homeboxx med kjølekompressor gjenspeiler prisen at det er en robust og dyr teknologi som ligger i bunnen for å sikre en jevn og stabil temperatur. På sikt er det mulig prisen kan kuttes, om teknologien blir billigere eller våre produksjonsvolumer øker.

Den enkle varianten er langt billigere med en prislapp på 4 490 kroner. Gründeren mener dette er innen prisrekkevidde for mange husholdninger, særlig dersom man handler ofte på nett.

- Når det gjelder Homeboxx uten aktiv kjøling/varme føler vi at prisen ligger innenfor rekkevidde for mange privathusholdninger. Det vil alltid være kunden som bestemmer hvilke produkter som slår an eller ei, og hvilke kjøp de opplever at gir de god valuta for pengene, sier Jensen til eHandel.com

Han mener at folk er villige til å betale det det koster.

- Vi tror det finnes betalingsvilje for fleksibilitet og fritid, spesielt hos de som handler mye. Får man kun en pakke på døra i ny og ne er nok ikke Homeboxx noe for dem, men får man hjemkjørt dagligvarer en til to ganger i uken samt handler en del annet på nett, vil mange se at en slik boks kan være en god investering. Vi har også helt bevisst lagt oss på en linje der vi har valgt materialer av god kvalitet, ikke minst fra gode norske leverandører. Boksene skal tåle å stå ute i vær og vind i lang tid. I tillegg tok du jo nettopp opp temaet om serviceapparat. Homeboxx er et «smart»-produkt og det stiller andre krav enn om det hadde vært snakk om en ordinær putekasse med hengelås, fortsetter Jensen. 

I tillegg tror Jensen at designet har mye å si, og påpeker at Homeboxxen også kan benyttes som et møbel.

- Vi har også lagt en del ned i design av boksene, slik at kundene i stor grad kan få en boks som passer fasaden på huset. Trespiler i front av boksen kan males i husets farger slik at den glir sømløst inn og oppfattes som en integrert del av hjemmet. Vi har også utformet boksen slik at den kan brukes som et sittemøbel. Mange vil jo ha sin Homeboxx plassert ved inngangsparti eller terrasse.

Er i dialog med store aktører

Foreløpig har ikke Homeboxx offentliggjort hvilke samarbeidspartnere de inngår samarbeid med, men Jensen kan avsløre et knippe aktører de er eller har vært i samtaler med ovenfor eHandel.com

- Vi har vært i god dialog med aktører som Posten, Postnord, Komplett, Kolonial og Handleriet til nå, for å nevne noen. Også Marked.no var en aktør vi hadde en bra dialog med før de dessverre la ned tidligere i år. Vi har også kjørt noen småskala-tester med tidlige prototyper. Vi setter stor pris på de konstruktive innspillene vi har fått fra disse aktørene i forhold til hvilke veivalg vi burde ta i prosessen med utviklingen av boksen.

Om kort tid vil Homeboxx bli satt i ordinær serieproduksjon, og da vil samtalene med de ulike aktørene ta større fart. 

- Nå har vi tatt frem det endelige produktet som settes i ordinær serieproduksjon og da er det naturlig å videreføre dialogen med disse aktørene, og andre, for å sørge for at de åpner for at Homeboxx kan bli en del av verdikjeden frem til sluttkunden. Vi er optimistiske, men det er fortsatt en vei å gå. Når vi har noe mer konkret å melde vil vi informere om det, sier Jensen. 

Gründerne har samtidig liten tro på eksklusivitetsavtaler med enkelte av aktørene. Jensen fremhever at han tror alle er tjent med en infrastruktur som er bredt tilgjengelig. 

- Det vi tror at er avgjørende for å lykkes med infrastruktur med «leveranser til låste rom» er at man ikke binder seg ensidig opp til noen. Vår holdning er at alle i verdikjedene vil være tjent med at man utvikler en slik infrastruktur. Og skal en slik infrastruktur være effektiv og gi fordeler hos nettbutikker og transportører må det være et visst volum av disse «låste rommene». Og brer Homeboxx om seg er det naturlig at vi sammen med transportører og nettbutikker utvikler fordelsprogrammer for kunder som har en Homeboxx. Det vil i så fall komme kundene til gode, sier Jensen. 

Retur av varer

Når de første avtalene er på plass, vil det også være viktig å ha gode systemiske løsninger for retur, og dette er noe Homeboxx har tenkt mye på. 

- Retur av varer er noe vi tror vil vokse seg større. Posten og Helthjems returordning og åpning for å sende pakke fra egen postkasse er et spennende segment som kan åpne en del muligheter også for oss. Derfor er det naturlig for oss å gå i dialog med disse aktørene og andre som tilbyr slike tjenester, slik at Homeboxx seiler opp som en naturlig valgmulighet for kundene. Vi har allerede registrert at flere transportører og nettbutikker ser at det er et potensial for et samarbeid om disse returpakkene, men det tekniske grensesnittet må jobbes opp. Per nå vil det være slik at kundene selv må avtale direkte med nettbutikk eller transportør at Homeboxx skal være leveringspunkt, men vårt mål er at dette skal kunne bakes inn i automatiske bestillingsrutiner.

- Konseptet vårt handler om å endre vanene til folk

Selv om selskapet nå er i en tidlig fase, har Jensen mange tanker om fremtiden.

- Homeboxx-konseptet handler om å rulle ut og forvalte en infrastruktur som er tilpasset morgendagens handlemønster. Det er viktigere å etablere et volum av bokser fremfor mange ulike varianter. Vi må være åpne for å samarbeide med mange aktører og vi må levere på kundeløftene våre slik at de som kjøper en Homeboxx er fornøyd med de mulighetene den gir og at kundene virker som ambassadører for andre. Konseptet vårt handler om å endre vanene til folk. Vekstplanen går i korte trekk ut på å vokse på Østlandet først, nært vårt etablerte servicenettverk og skape kritisk masse. Etter hvert utvider vi, og veksten kan her skje både i resten av landet og i Skandinavia for øvrig, sier Jensen. 

Fremover i tid ser gründerne i tillegg for seg å få ut løsninger som er tilpasset mer urbane strøk, som bygårder. 

- Når det gjelder selve produktutviklingen ligger det mye spennende i støpeskjeen. Homeboxx er et «smart»-produkt, og i likhet med andre IoT-enheter finnes det mange spennende scenarioer man kan se for seg. En del har vi allerede tenkt på, og andre ideer vil komme til.  Den boksen vi hadde klar for et år siden er forholdsvis langt unna den boksen vi står med her i dag, og det er ingen grunn til å tro at teknologien vil stoppe opp.  Når det gjelder andre produkter, har vi allerede tegnet produktskisser til Homeboxx som er tilpasset bygårder og leilighetskomplekser, samt nybygg der boksene kan integreres. Men dette ligger frem i tid, og vil være lite verdt om ikke vi får god fremdrift med de boksene vi lanserer nå. All produktutvikling og produksjon koster. Vi kan ikke bare sitte ved tegnebrettet, vi må også ut i markedet med det vi har for å finansiere ny vekst i eksisterende og nye markeder, avslutter Jensen. 

Homeboxx As tar sikte på lansering i september, samtidig som de har fokus på å teste ut konseptet i Moss og Son. Der søker de nå 100 husstander som regelmessig handler på nett til å være med på en test av Homeboxx som skal foregå i to måneder. 

Del artikkel: