ANNONSE

Derfor er det vanskelig for fysiske leketøysbutikker å konkurrere mot netthandelen

Jollyroom
Administrerende direktør i Jollyroom, Ole Sauar tror netthandelen vil stå for halvparten av leketøyshandelen de neste årene.
Foto: Anton Hannedahl / Jollyroom
therese.karlsrud.haugen

Samtidig som Top-Toy gikk konkurs, økte julesalget til Jollyroom med 60 prosent.

ANNONSE

En pekepinn på at julehandelen i stadig større grad flytter seg fra fysisk handel til netthandel i barn- og babybransjen viste seg blant annet i Top-Toys konkursmelding i romjulen. Selskapet har vært i hardt vær, og et mislykket julesalg hjalp ikke på. Konkurrenten Jollyroom skal på sin side ha økt salget av leker med hele 60 prosent i samme periode. 

Som følger av konkursen vil Jollyroom nå håndtere bytter av julegaver kjøpt hos BR og Toys R Us i hele januar og februar.

Jollyroom virker ikke forbauset over konkursen, og tror at det vil bli mindre fysiske leketøysbutikker i årene som kommer også. Selskapet spår at annenhver leke i Norden vil bli handlet på nett i løpet av de neste 3-5 årene, og netthandel vil dermed stå for halvparten av all leketøyshandel.

- Det er vanskelig for fysiske butikker å imøtekomme e-handelens servicetilbud, når det gjelder å spare både tid og penger, som jo er noe av det viktigste for den moderne barnefamilien, sier Ole Sauar, administrerende direktør og majoritetseier av Jollyroom i en pressemelding. 

Sendte 40 000 julegaver om dagen

På det meste hevder selskapet å ha sendt ut 40 000 julegaver om dagen, samtidig som det til sammen skal ha blitt solgt 70 000 dukker, 15 000 elbiler og 12 000 lekekjøkken i forbindelse med julehandelen.

Nettbutikken tror grunnen til den kraftige veksten i stor grad kommer av at målgruppen, som er foreldre i dag, velger å handle på nett fremfor i fysiske butikker.

Tror 150 leketøysbutikker kan bli borte i år

Jollyroom tror fysisk leketøyshandel vil vare, men ikke i like stor grad som idag på grunn av den voksende netthandelen.

Dersom Jollyroom skulle drevet fysiske butikker måtte de i følge selskapet selv ha økt prisene med 15-20 prosent for å bli lønnsomme. Med større innkjøp, mer effektiv logisitikkjede og lavere utgifter enn de fysiske leketøysbutikkene kan netthandelen i likhet med barnefamiliene spare både tid og penger ved å holde seg til netthandel. 

- Barn- og babybransjen er relativt liten, og når flere forbrukere går over til e-handel på kort tid, er det nødvendig med en motsvarende reduksjon av fysiske butikker. Leketøysbutikker vil med stor sannsynlighet fortsette å eksistere, men ikke i den omfatningen vi ser i dag. Antakeligvis vil 150 leketøysbutikker i Norden forlate den fysiske handelen i 2019, noe som tilsvarer 2-3 butikker i uken, sier Sauar. 

 

Del artikkel: