Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Derfor forlater brukere mobile nettbutikker

Ole Martin N. Evensmo

Tall fra Sverige understreker fellene med å lage mobile nettbutikker. Her er hva som får brukerne til å forlate nettbutikken din.

ANNONSE

Stadig mer trafikk og handel flytter seg over på mobilen, men dette skjer på tross av mange utfordringer med å lage gode brukeropplevelser på de tross alt små skjermene. Dette gir en undersøkelse netthandelsplattform-leverandøren Episerver har gjort i Sverige en påminnelse om.

Den kanskje viktigste utfordringen Episerver påpeker er at brukerne ekstremt sjeldent gir tilbakemelding til nettside-eierne om problemer med mobilsiden. Dette understreker behovet for gode chat-funksjoner og tydelige alternativer for ta kontakt dersom den mobile opplevelsen feiler.

Tallene er blitt bedre siden Episerver gjorde sammen undersøkelse for to år tilbake, men det er kanskje ikke så oppsiktsvekkende at så og si alle de 1038 brukerne selskapet har intervjuet forteller at de sliter med navigasjonen på mobile nettsider.

Undersøkelsen presenterer to matnyttig tips for eiere av nettbutikker, for Episerver har spurt hva som irriterer mest og dermed er den største årsaken til at brukere forlater mobile nettsider og nettbutikker. På førsteplass kommer små, for tett stablede lenker som dermed er vanskelig å klikke på. Sider som ikke er skikkelig mobiltilpasset og som gjør at brukerne må scrolle både sideveis og opp/ned er nest viktigste irritasjonsmoment og fører til at mange forlater siden.

Det er dog mange brukere som er ganske målrettede - dersom mobilsiden fungerer dårlig, forteller nesten halvparten at de ikke leter etter en alternativ, konkurrerende side, men oppsøker siden de ville se med en større skjerm.

Del artikkel: