ANNONSE

Derfor forlater kundene din nettbutikk

Ole Martin N. Evensmo

Ny rapport avslører hvorfor nordiske kunder forlater handlekurven uten å avslutte kjøpet. Dette er de 15 viktigste årsakene.

ANNONSE

Det er den nye rapporten E-handelstrender i Norden 2015 utgitt av Klarna som ser nærmere på fenomenet som på fagspråket ofte omtales som "shopping cart abandonment".

- Nesten alle nordiske netthandlere, 85-90 prosent, har forlatt handlekurven uten å avslutte kjøpet. Hovedårsaken er, ifølge halvparten av de spurte, høy fraktkostnad. Andre grunner er tekniske problemer, at butikken ikke tilbyr riktig betalingsmetode eller at man ikke vil oppgi kredittkortopplysningene sine. Generelt sett er problemene omtrent like store i alle landene, skriver Klarna i sin rapport.

Det er generelt sett små forskjeller mellom de fire nordiske landene, men på et område skiller norske netthandlere seg fra resten av Norden, fremkommer det i rapporten.

- Nordmennene skiller seg ut ved at hele 32 prosent har avbrutt kjøp fordi de ikke hadde bankID tilgjengelig eller fordi de ønsker å lagre handlekurven. Dette forekommer ikke like mye i de andre landene.

Som det fremkommer av grafen under, er høy fraktkostnad den viktigste årsaken, tett etterfulgt av tekniske problemer og frykten for at nettbutikken er useriøs:


Grafen viser at fraktkostnad er viktigste årsak til forlatte handlekurver.

Grafen viser at fraktkostnad er viktigste årsak til forlatte handlekurver.

Del artikkel: