Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Derfor kommer varene i retur

Ole Martin N. Evensmo

Nye tall viser hvor mye nettbutikker taper på retur og hva de viktigste årsakene er.

ANNONSE

En ny rapport fra analyseselskapet IHL Group dokumenterer hvilket tapssluk retur av varer er for netthandelsbransjen. Utfordringen er ikke ukjent, men etterhvert som netthandel spiser stadig mer av det totale varesalget, hoper kostnadene seg opp og understreker utfordringene.

IHL Group har utgitt rapporter på det de kaller "spøkelsesøkonomien" i fem år. Selskaper analyserer de tre viktigste årsakene som tapper både fysiske butikker og  nettbutikkenes regnskaper: Overinnkjøp, utsolgte varer og retur. (Du kan laste ned hele rapporten her mot registering)

IHL anslår at verdens nettbutikker taper hele 70 milliarder dollar i året på retur. Selskapet hevder at dårligere økonomiske tider øker retur-raten, blant annet i Europa.

Den viktigste årsaken til retur i nettbutikker er ikke at det er noe galt med varen, men at kunden rett og slett angrer, hevder IHL. Deretter kommer feil størrelse, noe som ikke bare gjelder sko og klesbutikker.

Mye retur skyldes også at kunder ikke får nok informasjon eller klarer å forholde seg til den og bestiller feil vare. Deretter følger at kunden ikke var fornøyd med kvaliteten på varen og at kundene har funnet varen til en lavere pris et annet sted.

IHL mener at alt for mange nettbutikker ikke klarer å beskrive varene sine godt nok eller overdriver kvaliteten på varene. Resultatet er retur og tapt tillit til nettbutikken, hvilket gir langt større langsiktige tap enn bare hva selve den returnerte varen skaper.

Syv prosent av alle retur til nettbutikker skyldes sen levering, mener IHL og påpeker at det er bedre å love lengre leveringstid og heller overraske positivt.

Grafen under fra IHL-rapporten viser retur til både fysiske butikker (grønne søyler) og retur til nettbutikker (den gule delen av søylene).


Grafen viser hvorfor folk returnerer. Feil vare eller dårlig kvalitet topper listen.

Grafen viser hvorfor folk returnerer. Feil vare eller dårlig kvalitet topper listen.

Del artikkel: