Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Derfor stopper nettbutikkene på Black Friday

Ole Martin N. Evensmo

Årets Black Friday stoppet mange nettbutikker. Komplett peker ut to utfordringer for alle nettbutikker.

ANNONSE

Allerede noen timer før åpningen av Black Friday-salget 27. novbember, begynte de fleste norske nettbutikker å slite med flommen av besøkende og veldig mange gikk såpass tregt at de funksjonelt sett var nede. Nedetiden varierte, men mange nettbutikker, inkludert Komplett, hadde utfordringer i timene rundt midnatt.

Dette skjedde til tross for intense IT-forberedelser - Black Friday har i løpet av bare noen år skapt den absolutt største IT-belastningen for nettbutikkene gjennom året. Julehandelen vokser langsomt og sikkert, men i noen timer fikk mange nettbutikker 10 og 20-ganget den vanlige trafikken.

Utfordringen er at det er dyrt å kjøpe en veldig mye høyere IT-kapasitet som bare skal brukes i noen timer gjennom et hele året.


Jostein T. Sørli, Komplett

Jostein T. Sørli, Komplett

Netthandel.no har derfor spurt Komplett.no om hva de planlegger å gjøre for å løse utfordringene. For selv om Komplett er større enn de fleste, medgir utviklingsdirektør Jostein Tuhus Sørli at Komplett har de samme utfordringene som veldig mange andre nettbutikker, nemlig en svært stor trafikkøkning på Black Friday.

Sørli ønsker ikke å gå i detalj på hva Komplett fikk problemer med, men peker ut to områder selskaper nå skal bruke tid på: sikre at eksterne systemer kan falle ut og sikre skalerbarhet på alle egne del-systemer som må fungere for at kundene skal få handle.

Eksterne systemer

Den ene av netthandelsbransjens utfordringer er at man bruker en del eksterne tilleggssystemer man selv ikke drifter. Eksempler på slike skyløsninger er mersalg-anbefalinger/annonser, kjøpsguider og betalingsløsninger. Nettbutikker kan teste at slike systemer tåler en høy trafikk fra sine egne sider, men ikke hva som skjer på Black Friday når mange hundre nettbutikker gir tilleggssystemene høy belastning.

Sørli understreker at man må bygge systemene sine og ha rutiner som sikrer at butikkene er oppe selv om slike tjenester faller ut. Svarer ikke systemet for mersalg-anbefalinger, må nettsiden ikke stoppe opp, men vises på riktig måte, kanskje med noen standard kjøpsanbefalinger. Han påpeker at det ikke nødvendigvis trenger å være selve tjenesten som er nede, linjekapasitet kan også stoppe slike skyløsninger.

- Komplett må ha beredskapsplaner som gjør at vi raskt kan stenge av slike tjenester hvis det oppstår problemer», sier Sørli. Dette er ekstra viktig i hektiske timer på Black Friday.

Alt må skalere

Det andre fokusområdet for Komplett er at absolutt alt utstyr og alle delløsninger må kunne skalere. Er det en komponent som ikke tåler trykket, hjelper det ikke om resten av systemene skalerer. Dette kan man i større grad teste på forhånd, men utfordringen med Black Friday har vært at man ikke vet hvor store besøkstallene vil bli. Komplett hadde tatt høyde for 100.000 samtidige brukere på Black Friday.

Sørli tror ikke løsningen alltid er å investere i mer hardware.

- Med veksttakten vi ser knyttet til Black Friday må vi helt sikkert tenke nytt og løse utfordringer på andre måter i fremtiden, sier Sørli. Disse løsningene finner vi ved å tenke litt ut av boksen. Hva skal til for å håndtere 500.000 kunder samtidig, spør vi nå oss selv.

For å sikre skalering har Komplett nå valgt å outsource IT-drift til Atea. Dette skal sørge for at man skal kunne kjøpe større kapasitet i tidsperioder med høy trafikk. Black Friday er et veldig godt eksempel på hvordan man kan utnytte disse fordelene.

- Hvorvidt vi flytter vår drift til datasentrene til Atea eller benytter skytjenestene til for eksempel Microsoft eller Amazon, gjenstår å se, sier Sørli til Netthandel.no. For Komplett er dette komplekst og uansett hvilken driftsform Komplett velger vil dette være arbeid som strekker seg inn i 2017.

Outsourcing gir også andre fordeler. Å hoste hos en større driftsleverandør eller i sky gir større driftssikkerhet og vern mot hackere, påpeker mange. Sørli forteller at Komplett også opplever ulike type angrep, men at disse blir håndtert i en kombinasjon mellom interne system/kompetanse og eksterne partnere.

 

Del artikkel: