Å velge riktig teknisk plattform for sin e-handelssatsing er krevende, enten man for første gang skal åpne nettbutikk eller man skal bytte ut sin eksisterende plattform. Det er mange aktører å velge mellom og ingen av tilbyderne fungerer like godt for alle. Episerver er i rask vekst innen e-handel og ønsker i denne artikkelen å synliggjøre hva som er våre styrker og svakheter og så får du som leser vurdere om Episerver kan være et alternativ for din virksomhet.
Én plattform for innhold, markedsføring og e-handel
Det finnes mange gode CMS for de som ønsker å formidle godt og inspirerende innhold til sine lesere. Det finnes også mange gode tekniske plattformer for e-handel. Problemet er at man ofte ikke bare ønsker en plattform for å skape inspirasjon eller selge noe på nett, men man ønsker en kombinasjon der innhold, markedsføring og e-handel er sømløst integrert. Her har Episerver en sterk posisjon med kombinasjonen av Episerver CMS og Episerver Commerce. Denne kombinasjonen benyttes i dag av en rekke norske butikkjeder, reiselivsaktører og kjente merkevarer.
Videreutvikles kontinuerlig
Episerver er opprinnelig en svensk plattformleverandør med et stort antall utviklere over hele verden. Plattformen utvikles stadig i takt med de teknologiske endringene og nye versjoner gjøres tilgjengelig fortløpende. Episerver er for øvrig bygget på Microsoft ASP.Net-plattformen med C# og MS SQL Server.
Forutsigbare kostnader
Det meste er inkludert i den faste lisenskostnaden og trenger man spesialtilpasninger, er et partnernettverk med erfarne og seriøse utviklere klare til å bidra med kunnskap fra liknende prosjekter. For de som virkelig ønsker forutsigbarhet, er det også mulig å sette bort IT-driften av nettsidene til Episerver og deres pakketilbud med skyløsning, CMS og e-handelsplattform i ett. Da trenger du ikke lengre å tenke på verken oppetid, oppgraderinger av programvare og utstyr; alt er da inkludert i en fast månedspris og tydeligere SLA’er. Dette kan du eventuelt lese mer om på Episerver.no/dxc.
Tåler trafikktopper
Episerver har mange av landets mest besøkte nettsider på kundelisten og vet hva som skal til for at din nettside på en best mulig måte skal være klar for ekstreme trafikktopper for eksempel i forbindelse med Cyber Monday, Black Friday, januarsalg eller julehandel.
Enkelt administrasjonsverktøy
I større virksomheter er det ofte mange medarbeidere som er involvert i arbeidet med nettsidene. De jobber gjerne med alt fra kampanjer, produktinformasjon og blogg til prising og oppdatering av butikkoversikter. Med mange mennesker involvert, ofte med varierende teknisk kunnskap, er et intuitivt og enkelt administrasjonsverktøy helt avgjørende. Denne enkeltheten er en av Episervers store styrker og er en viktig grunn til at mange velger Episerver. Hvis ønskelig er det også mulig å gi medarbeiderne ulike tilgangsnivåer.
Effektive og innbydende kampanjer
Med Episerver kan du raskt lage avanserte og innbydende kampanjer, enten det er for å promotere gode tilbud eller sesongens nyeste varer. Dette er en stor fordel om du legger mye ressurser i kampanjer med tilhørende landingssider og produktbeskrivelser. Slike kampanjeprosesser er ofte fragmenterte og det er ofte vanskelig å være konsekvent i alle kanaler. Hos Episerver kan kjeden lansere kampanjer i flere kanaler med noen få klikk - og enkelt spore salg, kundeaktivitet og hvilke kampanjer som gir best resultat. Med våre fleksible malverk kan du også være trygg på at innholdet formidles på ønsket måte, selv om det er mange kanaler og mange mennesker som er involverte i arbeidet.
Optimalisering av innhold
Å optimalisere en kampanje kan være krevende uten riktig verktøy. Episerver gjør det enkelt å optimalisere kampanjene med automatisert innholdsoptimalisering, A/B-tester og integrert innholdsoptimalisering.
Riktig budskap til riktig kunde
Episerver har avanserte løsninger for personalisering. Ved hjelp av såkalte “gjestegrupper” kan du gi målrettede tilbud basert på demografi, bosted, kjøpshistorikk, atferd og kanal. Du kan også gi kunden incentiver til å kjøpe mer for eksempel ved å gi kundene gratis frakt over et visst beløp eller ved å gi lojale kunder rabatt.
Godt samspill med tredjepartssystemer
Kjeder som satser i flere kanaler, har et stort produktutvalg eller selger i flere land, velger ofte å kombinere Episerver med et PIM-system. Noen velger også å integrere sine nettløsninger med et DAM-system eller et system for personalisering. En rekke slike systemer kan integreres enkelt via vår Add-On-Store.
Hvem passer Episerver for?
Episerver er å regne som en premiumløsning og passer for virksomheter som allerede selger mye på nett eller snart forventer å gjøre det, men også aktører som er mest opptatt av å bruke nettsiden som markedsføringskanal. Vi har svært mange butikkjeder på vår kundeliste, hvorav enkelte ikke har nettbutikk, men kun bruker vår løsning for å vise frem produkter og sin kompetanse. Også flyselskaper og hotellkjeder bruker vår løsning. En annen viktig gruppe er store merkevarer som ofte er mest opptatt av å vise frem sin merkevare og produktenes fortreffeligheter, men der salg på nett ikke alltid er det viktigste. Bedrifter som selger mot bedriftsmarkedet og trenger en avansert løsning for å håndtere et stort antall kunder og flere hundre tusen produkter er også godt representert på vår kundeliste.