I dag går det derimot så det griner for den tidligere grunnleggeren av PayPal.
Nå er det Tesla og SpaceX som gjelder for mannen som senest i forrige uke sa at Tesla girer opp elbil-produksjonen og tar sikte på 500 000 produserte biler i 2018. Mange mener dette er det mest ambisiøse verden har sett siden Henry Ford og lanseringen av T-Ford på begynnelsen av 1900-tallet.
I mars i år skrev Netthandel.no at SpaceX er en av verdens 10 mest verdifulle start ups.
Men det er ikke mange årene kalenderen skal flippes tilbake før ting så helt annerledes ut for den fremadstormende Elon Musk, skriver Breakit.
Ønsket hjelp av Google
Nattesøvnen til Musk var antageligvis mye dårligere i 2013 enn hva som er tilfellet i dag. Han slet med store finansielle utfordringer, kommer det frem i boken «Elon Musk - Tesla, SpaceX og jakten på en fantastisk fremtid», ført i pennen av Ashlee Vance.
I 2013 slet Musk med store leveranseproblemer av Tesla Model S, tross fulle ordrebøker fra hele verden. Musk og Tesla blødde kraftig økonomisk og var i akutt pengeknipe. Det var da han tok kontakt med med vennen Larry Page, en av grunnleggerne av Google, for å høre om de kunne tenke seg å ta over som hovedeiere og sikre Teslas videre fremdrift.
Etter flere uker med diskusjoner frem og tilbake endte det opp med at Google holdt seg unna bilproduksjon og utvikling av elektriske motorer.
Var i Oslo i april
Norge er et av de viktigste markedene for Musk. Tesla er stort i Norge, med flere solgte biler enn noe annet land i forhold til folketallet. Nylig var han i samtaler med blant annet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under regjeringens konferanse om fremtidige transportløsninger.
I dag er Elon Musk en av verdens rikeste personer.
Boken er tilgjengelig på norsk fra Vega Forlag. Rettighetene er hittil solgt til 14 land - inkludert Sverige og Danmark.
(Foto: Maurizio Pesce/Flickr/Lisens CC BY 2.0)