ANNONSE

Det blir færre auksjoner for Brandsdal

Netthandel

Tidene endrer seg. Det gjør også Einar Øgrey Brandsdal og Netthandelen.no.

ANNONSE

Siden 1999 har Netthandelen.no vært mest kjent for sine auksjoner. De blir det færre av i tiden som kommer, forteller gründer og administrerende direktør Einar Øgrey Brandsdal til Netthandel.no.

- Vi har sett utviklingen over tid. I toppåret omsatte vi for 450 millioner kroner. I år tror vi at vi havner på 150 millioner, sier på telefon fra Kristiansand.

Noe av grunnen til at det dabber av på auksjonsfronten, tillegger Brandsdal er at det årlig dukker opp tusenvis av nye nettbutikker. Med priser som gjerne konkurrerer med auksjonsformen hvor det ikke er satt noen minstepris.

Fortsetter i en litt annen form

- Men Netthandelen.no fortsetter. Men i en litt annen form. Kall det kapitalvarer. Litt dyrere varer, forklarer han.

Og med én endring følger det en annen endring hakk i hæl.

Brandsdal satser friskt på Blivakker.no - som i de andre nordiske landene går under navnet Cocopanda. Ifjor omsatte nettsiden sminke, shampoer og skjønnhetsprodukter for 262 millioner kroner. Målet i år er ganske hårete - med nesten en dobling av fjorårsresultatet.

Går for 500 millioner

500 millioner i omsetning har 40-åringen i sikte.

- Da vi startet Blivakker.no tok det to år tror jeg før vi fikk vår første norske konkurrent, Blush.no, sier han.

- Men hvordan få fotfeste i for eksempel Danmark hvor det allerede er mange aktører på banen?

- Vi var en underdog når vi kom inn. Og vi tapte en del. Men ved siste korsvei gikk vi 2,5 millioner i pluss. Så vi er på vei. Noe av grunnen til at vi kommer seilende nå er at vi har holdt på siden 1999, og har en bra ballast bestående av erfaring og kompetanse, sier Brandsdal.

Konsernet får nytt navn

Konsernet som før gikk under navnet Netthandelen Holding endrer nå navn til Brandsdal Group.

Resultat før skatt ifjor var på 46,7 millioner kroner, en svak oppgang fra 46,5 millioner kroner i 2014.

Brandsdal sier videre at de ikke nøyer seg med sminke og skjønnhetsprodukter til det nordiske markedet. Han er på offensiven når han avslutter med følgende:

- Nye land vil lanseres fortløpende.

(Foto: Joachim Løschbrandt/Netthandelen.no)

Del artikkel: