Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Det er vanskelig å ikke være nummer én i markedet

- Det er vanskelig å ikke være nummer én i markedet
Fredrik Tønnesen er administrerende direktør i både Elkjøp Norge og Lefdal Elektromarked. Tross at Lefdal solgte hjemmeelektronikk for 2,5 milliarder kroner i regnskapsåret 2016/2017, og reduserte kostnadene med 21 millioner kroner, endte det likevel opp med et tap på 10,4 millioner kroner.
Bilde: Lars Myhren Holand/Elkjøp/Pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

I det ene selskapet han leder tjener han penger som gress. I det andre taper han penger.

ANNONSE

Fredrik Tønnesen, kåret til «Årets salgsleder» av økonominettstedet E24 i høst, har den noe spesielle jobbkombinasjonen som administrerende direktør for markedsledende Elkjøp Norge og den mye mindre «konkurrenten» Lefdal Elektromarked.

Felles for dem begge er at de er eid av Elkjøp Nordic, som igjen eies av britiske Dixons Stores Group Retail Norway.

Man kan på mange måter si at Tønnesens største konkurrent som Lefdal-sjef er seg selv som Elkjøp Norge-sjef.

Taper i hard konkurranse

For andre år på rad taper Lefdal penger. 

-  Det er vanskelig å ikke være nummer én i markedet, men nummer tre, fire, sier Tønnesen til Dagens Næringsliv.

Etter å ha omsatt hjemmeelektronikk for 2,5 milliarder kroner i regnskapsåret 2016/2017 - og redusert kostnadene med 21 millioner kroner - ble det likevel et tap på 10,4 millioner kroner for Lefdal. 

- For å være konkurransedyktige har vi måttet investere mer i lav pris for å opprettholde salgsvolumet vårt, og det slår ut på resultatet, sier Tønnesen til DN.

Stort overskudd for få år siden

I 2013 var bildet et helt annet. Da leverte Lefdal et overskudd på 54 millioner kroner.

Tønnesen mener dette gir en klar indikasjon på hvor mye tøffere det er blitt i bransjen de siste årene.

Dyrere markedsføring og økt nettkonkurransen spiller også inn.

Han sier at de merker trykket fra størrelser som Amazon, og at de i konkurransen mot nettet må jobbe beinhardt med å holde kostnadene nede.
 
- Enkle grep som å se på belysningen i butikkene kan spare oss for flere hundre tusen kroner per butikk, sier Tønnesen.

Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Elkjøp Nordic, har tidligere uttalt at Lefdal er viktig for dem.
 
- Lefdal kommer til å være et veldig viktig varemerke for oss fremover, og et viktig supplement for oss i Elkjøp, sa han til oss i midten av april i fjor.
 
Elkjøp Norge og Lefdal Elektromarked omsatte i regnskapsåret 2016/2017 for 10,7 milliarder kroner.

Del artikkel: