– Det skaper forargelse og frustrasjon i hele bransjen at våre leverandører «stjeler» omsetning fra butikkene gjennom å selge selv på nett, sier daglig leder Thomas Heyerdahl i gullsmedkjeden Heyerdahl til E24.
Heyerdahl ber leverandørene revurdere sin distribusjonsmodell - ellers kan konsekvensene bli store.
– Vi tar alle kostnadene med varelager, husleie og lønn. Da kan vi ikke drive showrom og kunnskapsformidling gratis for leverandørene uten å ende opp med salget.
Kjedesjefen er redd at hans tre butikker ender opp som et utstillingsvindu for leverandørenes nettbutikker.
– Det kan bli aktuelt å stenge ute enkelte merkevarer fra butikken. Uten butikkene får de ikke merkene vist frem sine varer til kunden. De kan ikke selge inn sine varer til butikkene, for så å snappe kunden foran nesa på oss på nett.
Heyerdahl-kjeden har ikke selv nettbutikk i dag. Den er varslet ferdig i 2018.