Det er egentlig ingen overraskelser i toppsjiktet i oversikten over verdens 100 mest verdifulle merkenavn som nylig ble offentlig gjort av WPP og Kantar Millward Brown.
Google, Apple, Microsoft, Amazon og Facebook kaprer de fem første plassene.Â
Google er ifølge oversikten verdsatt til 245,6 milliarder dollar, som tilsvarer noe slikt som 2055 milliarder norske kroner.Â
Det er amerikanske merkenavn som dominerer listen. 54 av totalt 100 merkenavn hører til i USA og står for 71 prosent av den samlede merkevareverdien på de 100 selskapene.
Kina er på vei
Alibaba, det kinesiske nettlokomotivet og av mange regnet som verdens største nettselskap, endte på en 14. plass. Men det skal mye til om det ikke blir et solid byks oppover på tabellen i året - eller de nærmeste årene - som kommer.
Men totalt sett har kinesiske selskaper markert seg på listen.
For 12 år siden var bare et kinesiske selskap representert på Topp 100-listen. Nå er 13 selskap inne i det gode merkenavn-selskapet. Til sammen utgjør de 11 prosent av den samlede merkevareverdien på selskapene som står oppført.
Årets «klatrer»
Hong Kong-baserte Tencent, kjent for spill og betalingsløsninger, er selskapet som hopper flest plasser frem. Fra en 52. plass i 2011 er selskapet nå pent plassert på Topp 10-listen med sin 8. plass.
Til informasjon: Merkevareverdien til selskapene er langt unna børsverdien. Apple er for eksempel beregnet til Ã¥ ha en merkevareverdi pÃ¥ 1962 milliarder kroner, mens børsverdien til sammenligning er pÃ¥ 6287 milliarder kroner.Â
Her er verdens 20 mest verdifulle merkenavn:Â
- Apple
- Microsoft
- Amazon
- AT&T
- Visa
- Tencent
- IBM
- McDonald´s
- Verizon
- Marlboro
- Coca Cola
- Alibaba Group
- Wells Fargo
- UPS
- China Mobile
- Disney
- General Electric
- Mastercard