ANNONSE

Dette er butikkene som gradvis forsvinner på grunn av sterk nettkonkurranse

Dette er butikkene som gradvis forsvinner på grunn av sterk nettkonkurranse
En forlatt dansk havnecafé.
Bilde: Yay Images
Kristin Andersson

Detaljhandelen er i forandring. Flust av butikker tvinges til å legge ned virksomheten, mens andre aktører flytter inn i lokalene.

ANNONSE

Netthandel, supermarkeder og sentrumsnære butikkjeder som øker øker i popularitet er hovedårsaken til at mange danske butikker har forsvunnet i løpet av de siste årene. 

Det skriver Søndagsavisen som sammen med Dansk Erhverv har sett nøyere på fenomenet.

Bransjeglidning

- Vi kjøper mer og mer klær, sko og elektronikk på nett. Konkurransen fra netthandelen er så stor at virksomheter som skal overleve må være store eller spesialiserte. Supermarkedene får stadig flere produkter som man tidligere kjøpte hos en spesialist- som delikatesser, interiørgjenstander eller bøker, sier Lone Rasmussen, markedssjef i Dansk Erhverv.

Fra 2012 til 2016 har totalt 4000 butikker blitt nedlagt i Danmark, viser tall fra Institut for Center-Planlægning.

Det er de små butikkene og de mindre stedene som rammes hardest av en detaljhandel i endring.

Serviceopplevelser kan redde butikker

Bruno Christensen, som har jobbet med detaljhandel i mer enn 50 år, opplever det som et stort problem at små butikker tvinges til å stenge dørene på grunn av netthandel og store og sentraliserte shopping-områder.

- Utviklingen har gått så fort at ingen har vært oppmerksomme på konsekvensene; nemlig at butikker må gi opp og stenge. Sentrum på en rekke steder kommer til å være fortapt. De som fortsatt driver butikk på disse stedene blir nødt til å satse på at andre aktører gir områdene nytt liv og atmosfære gjennom opplevelser som for eksempel kinoer, museer og gallerier for å utvide butikkopplevelsen, sier Christensen.

Rasmussen er inne på samme spor som Christensen. Hun mener butikkene som kan tilby det lille ekstra er de som overlever.

Rasmussen gir to eksempler; som bokhandelen som også selger kaffe og dameundertøysbutikken som har et eget lounge-område.

Butikkreduksjonen i Danmark fordelt på bransjer fra 2012 til 2016:

  • Barneleker og babytilbehør: - 36 prosent
  • Musikk- og videobutikker: - 77 prosent
  • Bokhandlere: - 32 prosent
  • Radio-, TV- og dataforhandlere: - 36 prosent
  • Tobakksbutikker: - 47 prosent
  • Fotobutikker: - 42 prosent
  • Skohandlere: - 24 prosent
  • Slaktere: - 23 prosent
  • Grønnsakshandlere: - 35 prosent
  • Teppeforhandlere: - 27 prosent

Del artikkel: