Markedsplasser er en het potet.
Svenske CDON Marketplace har allerede befestet sin posisjon som størst i Norden pĂ¥ dette feltet.
Norge og Komplett Marketplace følger snart pĂ¥, mens Danmark og Wupti Ă¥pnet nettdørene torsdag denne uken.
Felles for alle de nordiske markedsplassene er at de ønsker Ă¥ innta en posisjon i sitt eget «nabolag» før storheter som gjerne har navn som begynner pĂ¥ A kommer rullende inn med alt de har av futt og fart.
Dobling av antall varer pĂ¥ kort tid
I vĂ¥r annonserte Dansk Supermarked Group, som eier Wupti, at de ønsket danske nettbutikker velkommen til sin kommende markedsplass for Ă¥ sikre at dansk netthandel og danske penger forble pĂ¥ danske hender.
For bare to mĂ¥neder siden hadde plattformen partnere som kunne vise frem 28 000 forskjellige varer.
Da markedsplassen offisielt Ă¥pnet torsdag denne uken var antall varer allerede mer enn doblet, skriver Dansk Handelsblad.
- VĂ¥r ambisjon om Ă¥ skape en markedsplass hvor danske nettbutikker samlet kan nĂ¥ ut til en langt større gruppe av potensielle kunder, har blitt tatt meget godt i mot. Det er kommet til sĂ¥ mange nye partnere, at vi sammen har mer enn doblet antall varer og relevansen for kundene pĂ¥ bare et par mĂ¥neder, sier Kenneth Nielsen, konsernsjef i Dansk Supermarked Group.