Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dette er et av verdens 10 mest verdifulle merkevarenavn. Hvem er mest verdt?

Netthandel
info@netthandel.no

Hamburgerkjeden kommer på 9. plass. På førsteplass troner selskapet som var nummer to i fjor.

ANNONSE

Og selskapet som var nummer to i fjor har byttet plass med fjorårets vinner, skriver Business Insider.

Dette kommer frem i Millward Browns årlige BrandZ-rangering, som plasserer tech-kjempene Google og Apple på henholdsvis plass nummer en og to.

I år, som i fjor, er det navn vi forbinder med teknologi som kaprer flest plasser på listen over verdens 10 mest verdifulle merkevarenavn.

Les også: Apple kjøper seg inn i Ubers argeste konkurrent i Kina for én milliard dollar

Rangeringen baserer seg på tilbakemeldinger fra tre millioner konsumenter, samt forretningsdata fra hvert enkelt firma hentet inn via Bloomberg og Kantar Worldpanel.

Her er listen over verdens 10 mest verdifulle merkevarenavn:

  • Google
  • Apple
  • Microsoft
  • AT & T
  • Facebook
  • Visa
  • Amazon
  • Verizon
  • McDonald´s
  • IBM

Bytte i toppen

Millward Brown mener at plasseringsskiftet mellom Google og Apple i all hovedsak skyldes at Apple har manglet en stor produktlansering, og at det har påvirket verdien av navnet. Han nevner at de lanserte Apple Watch, men at den ikke har klart å treffe de store massene, til tross for at de selger flere smarte klokker enn sine konkurrenter.

I positiv retning legger han til Apples investeringer i Didi Chuxing, Ubers største konkurrent i Kina.

- Det viser at de ikke bare investerer i «gadgets», men også putter penger inn i servicerelaterte selskap, sier Brown i forbindelse med fremleggingen av årets analyse.

Googles fremgang mener Brown i stor grad skyldes at selskapet fortsetter sin innovative fremgang, de tjener penger på annonser - og de gjør bra business med sin skybaserte tjeneste.


Åerst mest verdifulle merkevarenavn er Google.

Åerst mest verdifulle merkevarenavn er Google.

(Foto: Vivid Lime/Lisens CC BY 2.0)

Del artikkel: