Jula, Rusta, Biltema og Clas Ohlson.
Svenske kjeder med et bredt vareutvalg, på folkemunne gjerne kalt billigkjeder, som alle gjør det bra både omsetnings- og resultatmessig.
Milliard-business med overskudd
Jula, som er til stede i Norge, Sverige og Polen, omsatte i fjor for mer enn seks milliarder svenske kroner og fikk et resultat på nærmere 600 millioner svenske kroner.
Penger tjent på salg av alt fra rabatterte konfektesker fra Anthon Berg, latterlig billig såpeboble-pakker til batteridrevne driller under eget merkenavn.
Såpebobler er en av de store salgsvinnerne i nettbutikken som ble gjenåpnet for noen uker siden. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Penger blir det hvis man bare selger nok av det.
Sterkt vekst på 10 år
Administrerende direktør i Jula Norge, Per Jacobsen, med lang fartstid innen Coop-systemet før han ble fanget opp Jula-eneeieren Karl-Johan Blank, bidro i fjor med nesten to milliarder kroner via de 32 norske butikkene han har åpnet siden 2007.
- Hvordan har du klart å ta Jula i Norge fra ingenting til nesten to milliarder i omsetning på 10 år? Det er da vitterligen mange andre av Julas kaliber der ute.
- Vi har ikke funnet opp kruttet på nytt. Vi har derimot hele tiden vært tro mot konseptet som ga suksess i Sverige. Og det må være lov å si at det har fungert i Norge også, sier Jacobsen, da han tar i mot eHandel.com på kontoret sitt på Lørenskog - like nord for Oslo.
Hver ramme på skryteveggen på hovedkontoret på Lørenskog representerer en norsk butikk. Foto: Bjørn Skomakerstuen
- Hardt arbeid har gitt oss muskler
- Hardt arbeid og konstnadskontroll er to viktige elementer i totalbildet. Vi må være gode på kostnader for å gjøre det bra i billigkjedesegmentet, skyter han inn før han viser «skryteveggen» som viser en kollasj av bilder i forbindelse med hver eneste butikkåpning.
Han sier selskapet har hatt voksesmerter helt fra starten av. Jula regnet med at de ville gå i minus de tre første årene i Norge. Men der bommet alle som hadde jobbet med budsjettet for satsingen i Norge.
- Det stoppet med ett år. Allerede andre året tjente vi penger. Dette har gitt oss muskler til å bygge varehus, sier Jacobsen.
Per Jacobsen i sitt rette element. På 10 år har han tatt Jula i Norge fra ingenting til relativt mye. Her fra kjedens butikk på Lørenskog. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Flere butikker og nettåpning
Så lant i år er det åpnet to nye butikker i Norge. I høst åpner enda en butikk i Arendal. Og som ikke det var nok så har Jula reåpnet nettbutikken de la ned i 2011 da satsningsområdene var flere fysiske butikker og kundeklubb.
- Nå har vi kastet blikket på det digitale igjen. Helt uten annonsering hadde vi solgt varer på nett for to millioner i løpet av de første 14 dagene, sier Jacobsen.
Folkelig må det være lov å kalle Jula. Jacobsen er på ingen måte uenig i den påstanden.
- Vi har et konsept med et rikholdig sortiment bestående av kjente merkevarer og våre egne merkevarer. I tider med konjunkturnedgang blir folk ofte mer prisbevisste. Det gjør at et lavpriskonsept som oss, som dessuten har et stort utvalg, blir et naturlig fordelaktig valg for mange kunder, sier Jula-sjefen i Norge.
Jula har stor boltreplass på Lørenskog. Elkjøp Nordic leier plass for sitt hovedkontor i dette bygget. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Gigantlager, hotell og fly
Jula er mye større enn man kanskje skulle tro.
I Skara, hvor selskapet har sitt hovedsete, kan de blant annet skilte med et sentrallager på 155 000 kvadratmeter, samt et eget hotell i Best Western-kjeden som enkelt og greit heter Jula.
Det 155 000 kvadratmeter store hovedlageret i Skara kan skilte med 120 000 lokasjoner og 13 500 artikler. Foto: Jula
Også har selskapet et eget privatfly som blant annet går på vingene når Jacobsen skal ut på sin årlige rundreise i Norge for å besøke alle butikkene.
- Et utrolig effektivt og tidsbesparende redskap. Tidligere i år rakk jeg innom alle de syv butikkene vi har i Trøndelag og Nordland på bare to dager. Det gir meg mer tid til å tenke og utvikle butikk, humrer Jacobsen.
Her er Jula-eier Karl-Johan Blank (t.v.), Per Jacobsen og Joakim Frykberg, administrerende direktør i Jula AB, på vei til butikkene i Trøndelag og Nordland tidligere i år. Foto: Bjørn Skomakerstuen