Nordmenns favoritt-butikker på nett er nettbutikker som selger vare fra flere merker. Det viser en fersk undersøkelse fra Respons Analyse og Digitroll.
Undersøkelsen tar utgangspunkt i at man grovt sett kan handle på fire ulike typer netthandelssteder - Auksjonssider, Markedsplasser, Nettbutikker der det selges flere merker og Merkebutikker med egne nettbutikker.
På spørsmål om " hvilke ulike nettbutikker har du handlet fra i 2019", har 45 prosent nordmenn svart at de har handlet i nettbutikker hvor det selges flere merker, mens 39 prosent har svart at de har handlet i merkers egne nettbutikker. I følge Digitroll henger det mye sammen med et ønske om valgmuligheter.
– Det er nok flere grunner. Men den største er nok at vi liker å ha valgmulighet når vi først skal kjøpe noe. Skal du ha et nytt kjøleskap for eksempel, eller klær for den saks skyld, så liker du ha velge blant ulike merker og priskategorier, sier Arvid Steen, kommunikasjonssjef i Digitroll, i en pressemelding.
Internasjonale markedsplasser vokser
Undersøkelsen viser også at 39 prosent av nordmenn har handlet via markedsplasser i år. De fleste av disse skal være internasjonale.
– Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen: markedsplasser som Alibaba, Amazon, Ebay og andre store aktører er utrolig flinke med å presentere varene sine ved hjelp av god informasjon. I tillegg har de selvsagt "alt på ett sted". Alt fra små lyspærer til de største husholdningsartiklene.
Mye informasjon og bilder
Han trekker frem at de beste nettbutikkene gjerne har mange bilder, video og mye informativ tekst om sine produkter. Der har de fleste norske nettbutikker mye å lære, mener Digitroll.
- Norske nettbutikker må ta inn over seg at dette i mange tilfeller er de største konkurrentene til sin nettbutikk. Har du en nettbutikk i Norge, er konkurrentene dine ofte nettbutikk-eiere fra andre siden av kloden. Slik er det blitt, og dette må norsk netthandel leve med.