Zalando har tatt et sterkt grep om motemarkedet i så godt som hele Europa, men i takt med at salget til netthandelen har økt har problemer dukket opp. Nemlig at netthandelen sender mange små ordre, som er vanskelig for selskapet å håndtere økonomisk.
Innførte beløpsgrense i Norden
For å møte dette problemet har Zalando nå innført en beløpsgrense i flere land, hvor det senest i forrige uke var Norden som måtte ta farvel med den frie frakten.
Les også: Zalando fjernes gratis frakt i hele Norden
Men, når kundene oppfordres til å legge inn større bestillinger risikerer netthandelen imidlertid å bli utsatt for et annet problem; at returene kan øke mer fordi kundene bestiller flere varer.
Halvparten av bestillingene i retur
Det er ingen tvil om at Zalandos returandel er stor allerede idag og i følge en artikkel på den sveitsiske nyhetssiden 20 Minuten, returneres faktisk halvparten av alle Zalando-bestillingene i landet. Det innebærer at 10 millioner Zalando-pakker går i retur hvert år, bare i Sveits.
Avisen opplyser også om at Zalandos returer i Sveits belaster miljøet med utslipp på nesten 9000 tonn CO2 i året.
Et vanlig knep for å forhindre de mange returene i motebransjen er å forbedre produktbeskrivelsen, slik at sjansen øker for at kundene blir fornøyd. Hittil er det dog uklart hvorvidt det har gitt noe bedre effekt i Zalandos tilfelle. Netthandelen skal ikke ha kommentert 20 Minutens opplysninger.