Telenor, Yale, Kolonial.no, Mat.se og flere andre aktører gjennomfører i disse dager et testprosjekt hvor 50 kunder hos de to nettmatleverandørene i Norge og Sverige kan få levert bestillingene sine direkte inn i eget kjøleskap.
Kundene som deltar i testprosjektet bestiller varer på nett som før, men får installert en digital lås i hjemmet. Sjåføren får så en digital kode som lar han låse seg inn hos deg mens du er på jobb eller skole. Via en app får kundene beskjed om at maten som ble kjøpt er trygt på plas i kjøleskapet.
50 utvalgte kunder vil fra november og frem til jul kunne bruke tjenesten som har fått navnet Tikky.
LES OGSÅ: Gammel gründer ga opp i høst - mener nykommerne driver prisdumping
Avventer svar
Mats André Kristiansen, produkt- og markedsjef i Kolonail, bekrefter overfor Netthandel.no at de har testet ut dette i en måneds tid.
Han kan på nåværende tidspunkt ikke si noe om hvilke erfaringer de har gjort seg, men at de vil offentliggjøre det når prosjektet er avsluttet og de har gjort seg opp en mening.
Han legger likevel ikke skjul på at de som et av Nordens hurtigstvoksende selskaper streber etter å finne frem til den ideelle leveringsmåten.
Kolonial.no endte i fjor opp med 25 millioner kroner i minus etter å ha omsatt for 75 millioner kroner.
Karl Munthe-Kaas, gründer og Kolonial.no-sjef, har tidligere uttalt at de trolig ender på rundt 500 millioner kroner i omsetning i år, og at de kanskje i løpet av 2018 blir lønnsomme.
LES OGSÅ: Selger mer melk og brød enn før - fortsatt blodrødt på bunnlinjen
(Foto: Pressebilde)