Nordmenn streamer musikk som aldri før. I 2016 havnet 83 prosent av nordmenns musikkbudsjett hos aktører som Spotify, Apple og Tidal. I 2015 var andelen 78 prosent.
Dette fremkommer av årsrapporten til bransjeorganisasjonen IFPI (pdf-fil).
Ikke uventet faller både digital nedlasting og fysisk salg med en markedsandel på henholdsvis 4 og 14 prosent.
Til tross for nedgang, er det fysiske salget i 2016 fremdeles høyere enn det var for to år siden. Nedgangen fra 2015 skyldes i hovedsak mindre etterspørsel etter cd'er. Salget av vinyl er derimot økende. Vinylsalget har faktisk steget fem år på rad, og utgjør nå 4,5 % av totalsalget av musikk i Norge.
I forbindelse med lanseringen av rapporten, skriver de følgende på sine nettsider.
- Musikkåret 2016 var et nytt godt år for norsk musikkindustri med en oppgang i totalsalget på 6,9 % fra 2015. Streaming vokser fortsatt og på tross av nedgang i både fysisk salg og downloads er Norge et av de landene hvor musikksalget stiger mest. Det ble solgt musikk for hele kr. 698 mill. i 2016 mot kr. 653 mill. i 2015.
Det totale fysiske salget (CD, vinyl osv.) har også falt med 14 % fra 2015 til 2016, og utgjør nå 14 % av totalmarkedet.