ANNONSE

«Digitalsinke» slanker antall butikker - en utvikling som også gjelder for Norge

«Digitalsinke» slanker antall butikker - en utvikling som også gjelder for Norge
Leketøysgiganten Toys R Us varsler nedleggelse av rundt 20 prosent av butikkene sine. Et viktig og radikalt tiltak for å møte dagens situasjon. Leketøysbransjen er en av bransjene som lenge har merket det stadig økende nettpresset.
Foto: Top-Toy/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Størrelse betyr lite når man ikke følger med i tiden. Leketøysgigant varsler nedleggelse av hver femte butikk. Virke-direktør mener utviklingen dreier i samme retning i Norge.

ANNONSE

I fjor holdt den amerikanske leketøysgiganten Toys R Us på å gå over ende.

De søkte om konkursbeskyttelse, som sikret dem tre milliarder dollar for videre drift mens konkursforhandlingene pågikk. Nylig ble oppskriften for å komme seg skikkelig på beina igjen offentliggjort, skriver E24.

Store endringer må til for å holde hodet over vannet

De planlegger å stenge 182 butikker. Det vil si hver femte butikk eller rundt 20 prosent av selskapets fysiske butikker.

- Fornyelsen av merkevaren krever at vi tar tøffe beslutninger om hva vi skal prioritere og fokusere på, skriver direktør Dave Brandon i et åpent brev på selskapets nettside.

Og det er ikke bare i det store utland at den digitale utviklingen merkes i det fysiske butikklandskapet. 

Også her hjemme merkes det, mener handelsekspert. Bransjeglidning, mobiltelefoner og nettbrett er trolig hovedårsaken til at flere fysiske butikker har blitt borte de siste årene.

Harald Andersen, administrerende direktør i Virke Handel, sier til nyhetsnettstedet at digitaliseringen merkes godt innenfor all handel.

Samme tendens her til lands

Han viser til at omsetningen i norske fysiske butikker mellom 2011 og 2016 økte med 15 prosent, mens økningen for norske nettbutikker var 78 prosent.

I tillegg økte den norske handelen fra utenlandske nettbutikker med 225 prosent i samme periode.


Harald Andersen Virke

Harald Andersen. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Andersen mener alle som ikke har fått opp øynene for hva som skjer, snarest bør ta innover seg alvoret om at fremtidens handel blir tungt teknologibasert.

Han minner om at antall butikker i Norge er redusert med cirka 10 prosent de siste 10 årene - og at flere vil forsvinne.

Redefinering med teknologi for hånden

Men han har absolutt ingen tro på at butikkene vil dø. De må bare redefinere seg og «finne seg sjæl».

- Teknologien driver både tilbudssiden og etterspørselssiden, altså forbrukeradferden. Fremtidens konsumenter, de vi kaller de digitalt innfødte, bruker all sin tid digitalt, så lenge de ikke er på skolen, fotballtrening eller sover. De snakker jo ikke engang om internett, fordi de er tilkoplet døgnet rundt. De skiller ikke det fysiske og digitale, det bare flyter over i hverandre, sier Andersen.

I romjulen la han merke til at to store nordiske faghandlere, som begge er nummer én innen elektronikk og møbler, rigger seg til for å møte kampen fra de globale teknologigigantene.

- Det vil si at de opplever trusselen fra Amazon som større enn de nordiske nummer to- og tre-aktørene, og det er nok det bildet vi nå ser over hele fjøla, sier Virke-direktøren avslutningsvis.

Del artikkel: