Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Digitalt og fysisk samspill stadig viktigere

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Nordmenn surfer på nett og handler i butikk som aldri før. Samtidig besøker også mange de fysiske butikkene før de handler på nett. 

ANNONSE

Totalt handlet vi i Norden for vel 141 milliarder svenske kroner, ifølge PostNords ferske rapport «E-Handeln i Norden 2014» som ble lansert i dag. Av dette sto vi nordmenn for cirka 35 milliarder svenske kroner, noe som gjorde oss til de mest ivrige netthandlerne i Norden i 2014. Svenskene handlet for nesten 55 milliarder svenske kroner, men har som kjent også langt flere innbyggere. I snitt brukte nordmenn 8 698 kroner på nett i løpet av 2014. Til sammenlikning handlet svenskene for 7 058, danskene for 6 463 kroner og finnene for 5 438 kroner.

Av de 35 milliardene kronene som vi nordmenn brukte på nett, gikk vel 11 milliarder kroner til utlandet. Her må vi dog husk at tallene er basert på hva konsumentene tror er en utenlandsk nettbutikk, så trolig er reelt tall en del høyere.


Storbritannia og USA viktigste land for nordmenn som handler på nett. Deretter Kina, Sverige og Tyskland. Klikk for å forstørre.

Storbritannia og USA viktigste land for nordmenn som handler på nett. Deretter Kina, Sverige og Tyskland. Klikk for å forstørre.

- Norske forbrukere er de som handler for høyest beløp i utenlandske nettbutikker, i gjennomsnitt for 2 757 kroner. Halvparten av norske forbrukere som har netthandlet, handlet fra utenlandske nettbutikker i 2014. Det er spesielt klær og elektroniske varer vi handler fra utlandet, sier Kristin Anfindsen som er utviklingssjef for e-handel i PostNord i en pressemelding.

Kanskje er det samspillet mellom fysisk butikk og nett som kan stoppe den stadig større handelslekkasjen? Tall fra PostNords rapport viser i alle fall at hele 49 prosent at respondentene hadde handlet i fysisk butikk etter først ha gjort undersøkelser på nett i løpet av fjorårets siste kvartal. Aller ivrigst var svenskene (54 prosent), med Norge på plassen bak (49 prosent):


Graf viser at svenskene i størst grad handler i fysisk butikk etter å ha brukt nettet. Deretter kommer Norge. Klikk for å forstørre grafen.

Graf viser at svenskene i størst grad handler i fysisk butikk etter å ha brukt nettet. Deretter kommer Norge. Klikk for å forstørre grafen.

Samtidig er det som vi alle vet stadig flere som handler på nett, noe tallene fra PostNord bekrefter. Mer enn hver 10. nordiske borger så på eller prøvde en vare i butikk og så utførte selve kjøpet på nett i løpet av årets siste kvartal. Svenskene var også her i toppen. Hele 19 prosent sier de har handlet på nett i etterkant av et butikkbesøk. Blant nordmenn var andelen 11 prosent:


Graf viser at svensker i størst grad handler på nett etter besøk i fysisk butikk. Deretter kommer Norge. Klikk for å forstørre.

Graf viser at svensker i størst grad handler på nett etter besøk i fysisk butikk. Deretter kommer Norge. Klikk for å forstørre.

Av de som handlet på nett, var det ikke overraskende mote, bøker og elektronikk som var det nordmenn handlet mest av i 2014:


Grafen viser at klær, bøker og elektronikk var det nordmenn helst kjøpte på nett i 2014. Klikk for å forstørre.

Grafen viser at klær, bøker og elektronikk var det nordmenn helst kjøpte på nett i 2014. Klikk for å forstørre.

Her kan du laste ned rapporten «E-Handeln i Norden 2014».

Del artikkel: