Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Disney World: Fornøyelsespark spekket med RFID-teknologi gjør reisen enklere

Netthandel

En sømløs reise er hva alle innen handel streber etter. Disney og Mikke Mus i Orlando er så sømløst som det kan få blitt i 2016.

ANNONSE

Med en RFID-brikke rundt håndleddet, og en egen Disney World-app, åpnes et utall dører og muligheter i Disney World i Florida. Det fikk Alexander Haneng, teknologidirektør i IT-selskapet Geta, erfare til fulle under fjorårets påskebesøk til den gigantiske amerikanske fornøyelsesparken sammen med familien sin.

Denne uken delte han sine Disney World-erfaringer til de fremmøtte på omnikanal-konferansen «Plenty».

- Jeg var imponert hele veien. Kanskje aller mest av det positive oppsalget, sier Haneng til Netthandel.no.

Han kunne valgt å bruke en av de mer enn 700 guide-bøkene om akkurat den parken som dukket opp ved et enkelt Google-søk under planleggingen hjemme i Norge. For han hadde i forkant av turen fått tips av flere bekjente om at nøye og god planlegging var essensielt for å få en best mulig opplevelse.

Som særlig alle småbarnsforeldre vet; en dag i en fornøyelsespark kan fort bli en svett opplevelse med mye venting.

Teknologisk planlegging

Han droppet guide-bøkene, og gikk for Disney Worlds egen nettside og app. Som han selv sier det; omnikanal på sitt beste.

Men før vi går videre - dette er RFID: 

RFID er en forkortelse for Radio Frequency Identification, en teknologi for automatisk identifisering av fysiske objekter. Teknologien brukes i blant annet adgangskort, identifisering av dyr, betalingskort, bompengebrikker og billetter.

Databrikken er ikke større enn et lite sandkorn, og har antenner som kan motta og svare på radiofrekvenssignaler fra en RFID-leser.

Les også: Snart kan du spore små pakker hele veien hjem til din egen postkasse

- På nett ble jeg spurt om vi ville bo inne området. Ja, klart vi ville det når vi først var der. Og slik fortsatte det, på en veldig positiv måte. Vi bestilte inngangsbilletter, en «meal plan» (snacks og flere måltider inne i parken) og tre «fast pass». Det betyr at vi kunne droppe kø og gå rett inn på de tre attraksjonene vi aller helst ville gå på, sier Haneng.

En ting han takket nei til var kjøp av bilder inne i parken, tatt av proffe fotografer.

- Jeg har jo iPhone, sier han og ler.

Magi rundt håndleddet

RFID-eventyret startet da de sjekket inn på hotellet. Haneng, kona og de to døtrene fikk hvert sitt Disney-armbånd rundt håndleddet.


Med denne på håndleddet fremsto opplevelsen i Disney World som en silkemyk seilas - helt uten skjær i sjøen.

Med denne på håndleddet fremsto opplevelsen i Disney World som en silkemyk seilas - helt uten skjær i sjøen.
Foto: Bjørn Skomakerstuen/Netthandel.no

- Selv treåringen kunne åpne døren på hotellrommet ved å sveipe armbåndet i nærheten av døren, sier Haneng.

App og armbånd

Armbåndet jobber sammen med en app som kan fortelle deg hvor lang ventetid det er til enhver tid ved de ulike attraksjonene, hvor og når ulike parader og happenings skjer - og den gir deg beskjed om når det nærmer seg et måltid eller når man bør gå mot attraksjonen hvor man har bestilt «fast pass».

I armbåndet ligger kredittkortinformasjonen din, som gjør det mulig å betale med armbåndet i kiosker og souvenir-butikker rundt omkring på parkområdet.

En annen genial attributt ved RFID-armbåndet  er at parkens ansatte hele tiden vet hvor alle er. Dersom et barn kommer bort fra foreldrene sine så tar det ikke lang tid før foreldre og barn er samlet igjen.

« - Hello, Alexander»

« - Hello, Alexander», sa en kvinne da vi var noen få meter unna restauranten vi skulle spise på. Jeg skvatt litt, sier Haneng.

En RFID-leser, med omtrent 10 meters rekkevidde, hadde fanget opp at familien hans var på vei for å spise. Og det hadde damen sett på sin telefon eller nettbrett.

- Vi fikk beskjed om at vi bare kunne gå inn og sette oss hvor vi ville på det enormt store spisestedet, forteller Geta-direktøren.


Restauranten hvor det aller meste styres med RFID-teknologi.

Restauranten hvor det aller meste styres med RFID-teknologi.
Foto: Privat

 

For med en gang de gikk inn sendte armbåndet beskjed til kjøkkenet om at kokkene nå kunne forberede rettene som familien hadde bestilt på forhånd. Og hvordan fant så serveringspersonalet frem til riktig familie og bord? Jo, armbåndet i samspill med en takmontert RFID-leser i taket.

- Ganske enkelt genialt, sier Haneng.

- Det er selvsagt en grense for alt

- Skremmer det deg, eller er det greit, at Disney vet mye om deg og din familie?

- Jeg synes det er helt greit. De vet mye om deg, men man stoler på Disney. De har vært lenge i bransjen, og et feilsteg fra dem kan ødelegge alt de har bygget opp. Men det er selvsagt en grense for alt, men dette vil jeg si er godt innenfor det akseptable.

- Kan du gi et eksempel på noe som ikke er innenfor?

- De vet mye om barna mine også. Det kan fort gå fra å være innenfor til utenfor.

- Og hvordan hadde denne turen forløpt uten RFID-armbånd og appen?

- Det hadde blitt en veldig mye dårligere opplevelse, slår Haneng fast, før han fortsetter:

- For det første måtte man hatt med kort eller kontanter og stått i kø for å gjøre opp for seg. Man måtte også ha fysiske billetter for å komme inn i parken, og et papirkart for å kunne orientere seg. Her er appen helt uovertruffen - med masse informasjon som er nyttig for deg som er inne på området. Og all informsjonen man får er selvsagt nåtid.

- Og den største opplevelsen for familien var?

- Da jentene mine fikk møte Askepott og Rapunzel, sier Haneng og gliser.


Geta-direktør Alexander Haneng er mektig imponert over teknologien som gjorde besøket i Disney World til en flott familieopplevelse.

Geta-direktør Alexander Haneng er mektig imponert over teknologien som gjorde besøket i Disney World til en flott familieopplevelse.
Foto: Bjørn Skomakerstuen/Netthandel.no

 

Hjalp ikke med iPhone

Han sa han hadde en iPhone, og at han derfor takket nei til å betale for bilder tatt av proffe fotografer inne i parken.

40 dager etter hjemkomsten til Norge dukket det opp en e-post fra Disney. Fotografene hadde selvsagt tatt en drøss med bilder av familien, som de nå kunne få ta en titt på.

- Jeg fikk beskjed om at dersom jeg ikke bestilte dem nå, så ville de bli slettet dagen etterpå.

- Så da kjøpte du bildene?

- Ja, selvsagt. Det er gode minner fra en fin tid sammen med familien. Det er vanskelig å si nei til et slikt tilbud. Taktisk smart av Disney, sier Haneng.

(Foto: Travis Wise/Flickr/Creative Commons/Lisens CC BY 2.0)

Del artikkel: