Det er Virke som i sin årsrapport har satt opp en oversikt over hvor stor andel av det totale salget som nå skjer på nett.
Totalt anslår Virke at norsk netthandel utgjør om lag 5 prosent av den norske detaljhandelsomsetningen. Inkluderes tall fra utenlandske nettbutikker, slik at all handel av detaljvarer som skjer i Norge er med, blir andelen seg 6 prosent.
- At netthandelen vokser og utgjør en stadig større del av den totale detaljhandelen er det ingen tvil om. Det er imidlertid store forskjeller mellom bransjene i forhold til hvor mye av omsetningen som har flyttet over på nett. Mens netthandelen foreløpig utgjør en svært liten andel av den totale omsetningen i noen bransjer, som for eksempel dagligvarer, har andre bransjer gjennomgått store strukturelle endringer som følge av netthandel og digitalisering. Musikkbransjen, foto- og bokbransjen er eksempler på dette, skriver Virke i sin årsrapport.
Mest salg på nett finner vi i kategorien «Data, hjemmeelektronikk og hvitevarer». Her beregner Virke at 20-25 prosent av salget skjer på nett. Også bøker (i papirform og e-bøker) selges mye på nett; Virke anslår andelen til 18 prosent.
I kosmetikkbransjen og sportsbransjen er andelen noe mindre, nemlig 10 prosent. Innen mote anslås det at 7-8 prosent av skosalget og 7 prosent av klessalget gjøres på nett. Helt nederst på listen finner vi dagligvarer. Under 1 prosent av maten vår kjøper vi på nett.