Du kan velge hvilke analyse du vil tro på, men at robotene vil overta stadig flere arbeidsoppgavere i årene fremover er det ingen som tviler på. Raske fremskritt særlig innen navigasjon og en økt konkurranse på raskere levering presser frem roboten.
Hittil har roboter først og fremst blitt tatt i bruk av de større netthandelsaktørene på lageret, men nå overtar de første robotene helt nye oppgaver. Under har Netthandel.no samlet fem roboter som nå er i tester ute i butikker i USA og Europa. Til sammen understreker de den raske utviklingen og viser hva som kan bli vanlig om noen år. I tillegg til disse robotene arbeider mange i varehandelen intenst med ulike konsepter for drone-levering, enten med hjul eller vinger.
Det indiske konglomeratet Tata la tidligere i år ut en rapport med en rekke spådommer om hvordan roboter kan brukes i varehandelen. Tata har delt oppgavene roboter kan fylle i to - hjelp til kundene og hjelp til de ansatte.
Kunde-assistenter:
Oshbot som utviklet og testes ut av den amerikanske byggevarekjeden Lowe's er foreløpig den mest avanserte kundestøtte-roboten. Den hvite, menneskehøye roboten (bildet over) kan møte en kunde i døren og kunden kan fortelle hva de trenger eller vise frem en del som Oshbot skanner. Roboten vil så følge kunden frem til riktig hylle. Kunder kan også tilkalle hjelp fra kundeservice på skjermen på Oshbot. Les mer om Oshbot her.
Dette er avansert nok, men Tata påpeker en rekke andre muligheter:
- Kundeassistent-roboter kan komme med anbefalinger og gjøre mersalg - basert på kjøpshistorikk på nett og i butikk, interaksjon og skanning av kunden. Det siste åpner muligheter særlig for motebransjen.
- Robotene kan brukes som handlevogner som lar kunden betale etterhver som de fyller på med varer
- Tilby tjenester som innpakking
Ansatte-assistenter:
Fetch Robotics robot
Roboter brukes allerede på lager til å plukke varer, men nå er robotene på vei ut i butikkene for å plukke varer kunder har bestilt på nettet for henting i butikk. Dette kan robotene gjøre både på dagtid og mens butikken er stengt. Fetchrobotics tilbyr to typer roboter. Den ene følger etter ansatte som plukker varer. Den støvsuger-lignende enheten reduserer tidsbruk ved at den leverer kurver med ferdigplukkede varer, mens den ansatte begynner å plukke ny ordre. Den andre og høyere Fetch-roboten kan plukke varene selv.
Roboter kan også sjekke om varer er utsolgt og prisingsfeil, spår Tata. Og nå dukket opp en robot som gjør nettopp det. Mange større kjeder bruker kasse-systemene til å styre påfylling, men Simbe Robotics har laget robot som kan gjøre dette og mer. Den søyleformede roboten (bilde under) kjører selv rundt selv i butikken og skanner hyllene etter utsolgte eller feilplasserte varer og feil på prislapper. 25 prosent av alle varer som kunden ikke finner er ikke utsolgt, de er feilplassert, forteller Tata.
tally Simbe Robotics robot
Foreløpig er det de største kjedene som har ressurser og kapasitet til å eksperimentere med roboter, men som alltid vil mer modne og dermed billigere produkter etterhvert komme de mindre aktørene til gode, påpeker Tata.
Her i Norge blir robotlagre vanligere. Komplett var først ute, men nylig fortalte Eric Sandtrø, gründer av nå mellomstore Fjellsport.no, at sportsbutikken ferdig med å bygge et robotlager. Både XXL og Fjellsport har overfor Netthandel.no trukket frem sitt robot-lager som en strategisk storskala-fordel de legger stor vekt på.
Tata spår at mange kjeder ikke vil ønske å bygge, trene og vedlikeholde roboter selv, men leie dem som en tjeneste fra totalleverandører. Forskningsgruppen til det indiske konglomeratet påpeker at sammen med andre logistikkteknologier som RFID og personalisering, vil roboter spare store beløp og øke farten på mange transaksjoner.