Det var Kolonial.no og Lindakrem.no, som sikret seg tittelen Årets nettbutikk i hver sin klasse under tirsdagens NXT-konferanse.
De to kategoriene skilte mellom nettbutikker over og under 50 millioner kroner i omsetning, og ble i tradisjon tro delt ut av en uavhengig jury i regi av Bring.
Skiller seg ut på kjøpsopplevelse
Juryen har vurdert nettbutikkene ut i fra fire hovedkriterier; kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.
Kolonial.no mottar prisen for Årets nettbutikk i kategorien omsetning over 50 millioner kroner. Foto: Ehandel.com
- De to som vant skilte seg spesielt ut i kjøpsopplevelsen. Mange nettbutikker har mye å lære her. Flere hundre nettbutikker er blitt vurdert. Det har vært hard kamp og mange diskusjoner i juryen, sier juryleder Kristin Dahl Hoffmann, i en pressemelding.
Finalistbutikkene
Etter en periode med intensivt jury-arbeid ble seks finalister plukket ut, tre i hver klasse.
Prisene ble således kåret på NXT-scenen i Oslo Spektrum denne uken.
Under 50 millioner i omsetning:
Ridestore.no
Dyrekassen.no
Lindakrem.no
Over 50 millioner kroner i omsetning
Kolonial.no
Apotek1.no
Milrab.no
Ny pris - Profile of the year
Ole Sauar, daglig leder i Jollyroom, vant prisen "NXT Nordic Profile of the year". Foto: Ehandel.com
I tillegg har vår redaksjon, bestående av Ehandel.com, Ehandel.se og Ehandel.dk, vært jury for en helt ny pris, "Profile of the year", som også ble delt ut under NXT Nordic.
Prisen er ment for å hedre en enkeltperson, som har gjort noe bra for netthandelen i Norden med store planer for fremtiden.
Dette året var det Jollyroom-sjef Ole Sauar, som gikk av med seieren.
- Ole Sauar har vært i langt fremme med netthandel i Norden siden 90-tallet, da han var med på å grunnlegge Komplett og har med Jollyroom bidratt til å sette Norden på det internasjonale netthandelskartet. I senere tid har selskapet hans gjort flere investeringer for fremtiden, blant annet i form av ny lagerteknologi. Helt klart en verdig vinner, sier Johanna Allhorn, sjefsredaktør i EhandelSE.