Netthandel.no har analysert mer enn 6500 norske selskaper registrert som "postordre/internetthandel" hos Proff.no.
18,5 prosent av selskapene er fra Oslo, mens 15,2 prosent er fra Akershus. Under 5 prosent av selskapene er derimot fra Nord-Norge.
Den observante leser vil imidlertid påpeke at det bor langt flere mennesker i Oslo enn det gjør i Finmark. Hvis man justerer for befolkningsantallet, finner man Oslo, Akershus og Vestfold helt i toppen. Grafen viser antall nettselskaper per 1000 innbyggere:
Filip Elverhøy er country manager for NetOnNet i Norge. Nettbutikken er blant de mange som er lokalisert i Oslo. Han tror ikke det er tilfeldig at Østlandet gjør det best.
- Generelt trekkes varehandel mot områder hvor det bor flest mennesker og behovet er størst. Netthandelen har ikke denne begresningen med geografisk nærhet, men jeg tror både tilgjenglighet på leverandører, utdannelse innen varehandel og ikke minst Østlandet som en logistikkhub, kan være sterkt medvirkende årsaker.
Forretningsadresse i Oslo
Elverhøy tror dog at tallene lyver litt.
- Jeg vil tror at du også at du finner flest oppstart av fysiske butikker på Østlandet og dermed registreres alle som starter multikanalvirksomheter i dette området, til tross for at de egentlig er landsdekkende kjeder.
Ole Martin N. Evensmo som er redaktør for Netthandel.no som står bak undersøkelsen, støtter Elverhøy i dette.
- Kjeder og utenlandske selskaper med norske filialer har ofte sin forretninsgadresse i Oslo-området. Dette må man ta hensyn til.
- Tenk nytt!
Han mener likevel at oversikten bør være en tankevekker og utfordrer norsk næringsliv i store deler av landet til å tenke mer digitalt.
- I Norge er avstanden til butikkene ofte stor. Når utvalget på nett også er større, prisene lavere og det er så mye lettere å sammenlikne produkter og priser, er netthandel et godt alternativ til tradisjonell handel. Norges befolkning har forstått dette og handler mye på nett, men det ser ut til at næringslivet i store deler av landet fortsatt er redde for å satse på netthandel.
Netthandel gir store muligheter, mener redaktøren.
- Ved å satse på netthandel kan man ikke bare kapre kunder i lokalmiljøet, men kunder fra hele Norge og resten av verden. Det er selvsagt enklere å drive en nettbutikk i Oslo enn på Vestlandet og i Nord-Norge, men samtidig har disse områdene også en egenart som de bør utnytte.
Han trekker frem Moods of Norway fra den lille bygda Stryn som et godt eksempel på et selskap som selger varer over store deler av verden takket være deres nettsatsing.