ANNONSE

DN: Netthandel har gitt Kina kostnadsfordel på 1,5 milliarder kroner

DN: Netthandel har gitt Kina kostnadsfordel på 1,5 milliarder kroner
60 prosent av småpakkene hos Posten Norge kommer fra Asia.
Foto: Nils Midtbøen/Posten Norge
therese.karlsrud.haugen

Kina har sendt 42 millioner netthandelspakker til Norge de siste fire årene.

ANNONSE

I følge DNs beregninger har kinesiske netthandelspakker gitt Kina en samlet kostnadsfordel på 1,5 milliarder kroner på fire år, som følger av 42 millioner sendte pakker til norske forbrukere. 

Mange av disse pakkene kommer fra nettgiganten Wish. Samtidig har Kina hatt to store fordeler med tanke på 350-kronersgrensen og at de regnes som et u-land i FNs postunion. Det innebærer at postpakker som sendes fra kinesiske nettbutikker til norske kunder subsidieres.

Virke ba regjeringen ta grep

Virke har jobbet lenge for å avskaffe 350-kronersgrensen, som nå står for fall. De har i tillegg bedt regjeringen om å engasjere seg aktivt i å endre FNs postavtale under en ekstraordinær kongress, som fant sted i forrige uke.

- Blir det ikke en endring av betalingssystemet kommer USA til å trekke seg og da vil de selv definere sine egne tariffer. Det gjelder både ovenfor Kina og andre land, og kan gjøre at flere velger å trekke seg. Hvis hvert enkelt land skal bestemme selv vil det jo påvirke netthandelen, sa Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, til Ehandel i juni. 

Les også: Bransjen om å øke tollfritaket: - Vil ta livet av mange norske butikker

Økt kompensasjon

Pakker fra Kina har imidlertid økt volumene hos Posten Norge, da 60 prosent av småpakkene hos Posten kommer fra Asia. Det skal dog ha vært fallende lønnsomhet på Kina-pakkene de siste årene og Posten har ønsket mer kompensasjon for å distribuere disse.

Nå skal norsk delegasjon i følge DN ha vært med på å påvirke den ekstraordinære kongressen til å øke satsene og hindre at USA trekker seg ut. 

- Vi er svært fornøyd med at USA forblir i Postunionen. Vi er også fornøyde med at vi, gjennom nært samarbeid med andre land i lignende situasjon og hardt arbeid over tid, har fått på plass en opptrappingsplan for prisene for distribusjon i Norge av utenlandske netthandelssendinger, med årlige økninger som er høyere enn noen gang før, sier Kristin Bergum, som ledet delegasjonen fra Posten Norge, til avisen.

Del artikkel: