Dobbelt så mange nordmenn handlet mat på nett i første halvår i år sammenlignet med året før.
- Dette er et marked vi fortsatt bare ser begynnelsen av. Selv om det er to aktører som har gjort sitt tydelige inntog, er de store kjedene fortsatt litt avventende til hvordan de skal rigge seg for denne transformasjonen, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord, i en pressemelding.
Ole A. Hagen Foto: Gudim/PostNord/Pressebilde
Fra fem til 10 prosent
I 2016 handlet fem prosent av oss dagligvarer på nett. I første halvår i år har dette økt til ti prosent.
Det kommer frem i PostNords halvårsrapport «Netthandel i Norden» basert på landsrepresentative intervjuer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
I de andre nordiske landene er bildet relativt likt - med unntak av Finland der bare seks prosent har handlet dagligvarer på nett.
- Sammenlignet med andre varegrupper ser vi at dagligvarer bare så vidt har begynt å lukte på potensialet. Som eksempel handlet en av tre (34 prosent) nordmenn klær/sko på nett i første halvår, mens en av fire (25 prosent) brukte nettet til å kjøpe medieprodukter som bøker og filmer.
Skjønnhet og helse er et annet område med rask vekst, der en av fem (20 prosent) kjøpte over nett i første halvår.
- Her finner vi blant annet kosmetikk som er blitt en veldig populær netthandelsvare, sier Hagen.
Skjønnhets- og velværeprodukter er blitt populære varer på nett i Norge. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Nordmenn lengst fremme på mobil
Totalt kjøpte nordmenn varer på nettet i første halvår for 20,4 milliarder kroner. Samlet for Norden var beløpet 89,9 milliarder.
Mobilen seiler opp som et stadig viktigere verktøy både for å gjøre research før kjøp, og selve kjøpet.
26 prosent av nordmenn har gjennomført minst ett kjøp via mobilen i løpet av den siste måneden.
Det er flest i Norden, foran Sverige (24 prosent), Danmark (19 prosent) og Finland (16 prosent).
Kina vokser
Landene vi handler mest fra er Kina (33 prosent), Storbritannia (27 prosent) og USA (24 prosent).
- Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen. Fra å ha vært et land for små hjemmeelektronikkdingser og klær, er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til husgeråd og biltilbehør, sier Hagen helt til slutt.