I begynnelsen av 2017 lanserte Maxbo Proff den digitale løsningen «Min bedrift», som skulle gjøre det enklere for proffene å bestille varer på nett. Hittil i år skal Maxbo Proff ha doblet omsetningen sin i nettbutikk samtidig som antall brukere til proff-løsningen øker. Likevel synes selskapet det går treigt.
Min Bedrift er en selvbetjeningsløsning, som er ment for å gi kundene bedre oversikt over sine prosjekter og tilbud samt muligheten til å bestille produkter døgnet rundt.
- Antall brukere øker stadig, men det går veldig sakte, sier leder for prosess og digitalisering i Maxbo Proff, Nils Arne Honningsvåg, i en pressemelding.
Digital treghet i bransjen
I følge Honningsvåg er det fortsatt mange av deres kunder som ikke er digitale ennå, men som heller velger gammeldagse og dyre løsninger. Dette synes han er synd.
- Det er egentlig litt rart at så mange i byggebransjen ikke bruker de nye digitale mulighetene. En nettløsning for å bestille varer er jo godt kjent for de fleste fra andre bransjer og produkter.
LES OGSÅ: Bygger'n-kjeden satser mer på nett - skal doble omsetningen
Reiser langt for å handle lite
Snittordrene i varehusene skal i følge Maxbos tall være lave sammenlignet med leveranser til byggeplasser, og det er nærliggende å tro at mange kjører langt for å handle småting i stedet for å bruke nettet.
- Våre tall viser at snittordren på et varehus-besøk er under 1.000 kroner, mens snittet på leveranser til byggeplass er rundt 13 000 kr.  Det betyr blant annet at mange kjører innom for å kjøpe småting de har glemt å bestille.  Jobber du 10 km fra varehuset koster hver tur fort 1500 kr i timepris, kjøring og bomring. Det blir en dyr spikerpakke. I tillegg blir det stopp i byggingen, effektiviteten går ned, du får dårligere fremdrift i prosjektet, og prosjektet blir dyrere, sier Honningsvåg, som tror digitale plattformer som Min Bedrift kan bidra til økt effektivitet i bransjen.