Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dramatiske tall for danske nettbutikker

Ole Martin N. Evensmo

En Deloitte-analyse fra Danmark viser økt konkurranse og store utfordringer for de små nettbutikkene.

ANNONSE

Det store revisjonsselskapet Deloitte har gjennomgått regnskapene til 87 danske ehandelsvirsomheter og påpeker trender som nok er gyldige langt utenfor Danmarks grenser.

Deloittes analyse påpeker en klar trend: Det er et økende skille mellom de små og store aktørene, skriver trendsonline.dk.

Av de selskapene Deloitte har sett på, hadde ehandelsselskaper med mer enn 50 ansatte et snittoverskudd på 197 000 danske kroner pr ansatte i 2014. Tilsvarend tall for aktører med 2-9 ansatte bare var på 55 000 kr. Og verre er det at 40 prosent av aktørene med 2-9 ansatte gikk med underskudd, påpeker Deloittes danske ekspert på e-handel, Christian Sanderhage i selskapets pressemelding.

Deloitte-tallene vitner om en hardere konkurranse og en i snitt svekket bransje: Det gjennomsnittelige overskuddet for danske ehandelsvirksomheter endte på -7,9 prosent i fjor, viser Deloitte-tallene. Totalt sett har andelen selskaper som går med underskudd økt litt over de tre årene Deloitte har gjort sin ehandelsundersøkelse. I tillegg blir det færre selskaper Deloitte karakteriserer som "meget sunne". 47 prosent fikk denne merkelappen, 8 prosent færre enn i 2013.

Det er ikke gjort tilsvarende regnskapsanalyser her i Norge, men Netthandel.no snakket nylig med Mystore.no og 24nettbutikk.no, to leverandører som drifter til sammen 2400 små og mellomstore norske nettbutikker. De to aktørene forteller om et stort frafall blant de minste, hos 24nettbutikk.no forsvinner halvparten av kundene etter to år.

Registrerer du deg, kan du laste ned hele netthandelsrapporten her.

Del artikkel: