De første Seat-bilene ble solgt i Norge i 1989, også da var Møller importør. Med teknologi fra Volkswagen ble bilene raskt populære i Norge, men utover på 2000-tallet gikk salget dårligere.
I 2004 ble importen stoppet. Også i andre markeder slet bilmerket i lang tid. Nå har Seat igjen fått opp gassen og er klar for comeback i Norge.
Seat lanserer nå et nytt nettkonsept som er unikt for bilmerket i Europa. Målet er å «selge» 500 biler over nett allerede i år.
- Vi starter med leasing, for etter hvert å muligens utvide til salg, sier administrerende direktør i Møller Mobility Group, Terje Male, til E24.
- Jeg tror ikke nettet er fremtiden for salg av biler, men det er nok fremtiden for mobility-delen av bransjen, sier Male. Han sikter til blant annet bildeling og leasing.
Helt digitalt blir konseptet ikke. Seat har bygd en såkalt Brand Experience Centre i Oslo, og planlegger to mindre Brand Experience Spots i Bergen og Trondheim.
Et samarbeid med bildelingstjenesten Hyre der den som leaser kan videreutleie den til andre for å tjene ekstra penger, er også tilgjengelig - for kunden bosatt i Oslo. Møller Mobility Group har for øvrig også kjøpt seg inn i gründerbedriften.
Da den nye Seat-satsingen er rettet mot unge kjøpere, vil sosiale medier og annen digital markedsføring blir dominerende for å gjøre tilbudet kjent, opplyser Male.