Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Slik får du flere til å melde seg på nyhetsbrev

Slik får du flere til å melde seg på nyhetsbrev

E-postmarkedsføring er den mest effektive markedsføringskanalen på markedet, men skal du lykkes må du få flere til å melde seg på nyhetsbrev. Slik lykkes du.

E-postmarkedsføring er i dag trolig den markedsføringskanal med den høyeste ROI (return on investment) av alle markedsføringskanaler. Det er derfor viktig å samle epost-adresser til sin e-postliste for å kunne konvertere disse besøkene til betalende kunder.

Det beste stedet å samle leads, er direkte fra sin egen nettside. De besøkende på din nettside har allerede vist interesse for ditt produkt ved å besøke din side, og er derfor mer tilbøyelige til å konvertere til en nyhedsbrevpåmelding hvis du treffer dem med det riktige budskapet.

Så hvordan konverterer du dine besøkende til nyhedsbrevpåmeldinger?

Det gjør du gjennom en intelligent "lead capture form". Ved å implementere lead capture forms på din nettside, kan du øke din konverteringsrate med 2-5%.

Det er forskjellige måter å bruke lead capture forms på, alt avhengig av ditt publikum, din nettside og ditt budskap.

I dette innlegget vil jeg gå gjennom de forskjellige muligheter som finnes med lead capture forms og fortelle hvordan du utnytter dem best mulig til å samle flere nyhetsbrevpåmeldinger.

De berømte popups har tatt over - med god grunn!

Vi kjenner alle til de vanlige popup'ene som popper opp på en nettside og blokkerer det innholdet vi akkurat skulle til å lese.

Popup som fyller hele skjermen
Popup som fyller hele skjermen

Den generelle oppfattelsen av popups er ikke alltid så god.

Så hvorfor bruke popups? Fordi de virker!

Uansett hva folk mener om popups, så virker de. De fanger dine besøkendes oppmerksomhet og tvinger dem til å ta stilling til ditt budskap.

Med dette mener jeg ikke at alle popups virker og er super gode, men hvis man bruker dem riktig og tar hensyn til sitt publikum, er det det klart beste værktøyet for å samle inn epost-adresseer direkte fra din nettside.

Timing

En av de første ting man må bestemme seg for når man lager sin popup, er når den skal vises. En av grunnene til at mange synes popups er irriterende, er at de popper opp med det samme man kommer inn på en nettside, og man ikke har fått tid til å danne seg et inntrykk av nettsiden først.

Samtidig skal man heller ikke vente for lenge med å vise sin popup, da man risikerer at de besøkende rekker å forlate siden innen de er blitt presenteret for din popup.

Jeg vil anbefale at man setter sin popup til å poppe opp etter 7 sekunder. Dette gir den besøkende tid nok til å få et førsteinntryk av nettsiden, men ikke nok tid til at de forlater siden uten å se ditt tilbud.

Det er alltid viktig å teste dette, da resultaterne kan variere mye fra nettside til nettside .

Designet

Når det kommer til designet av din popup, er det viktig at den matcher designet på din nettside.

Hvis din nettside er laget i nøytrale farger, skal din popup også være i nøytrale farger; hvis din nettside er i sterke farger skal din popup også være i sterke farger, osv.

Du kan for eksempel legge til et bakgrunnsbilde til din popup som matcher de bildene du har på din nettside som Lion Alpin har gjort her:

Popup med design tilpasset bakgrunn for å gi flere e-postpåmeldinger.
Popup med design tilpasset bakgrunn for å gi flere e-postpåmeldinger.

Lion Alpin selger skireiser og bruker derfor mange bilder på sin nettside av skiområder. Bildene har en riktig god effekt, da man som besøkende kan se de forskjellige områdene og forestille seg hvordan det er å være der.

Den samme effekt har bagkrundsbildet på opt-in formen. Man kan tydelig se at den er laget spesifikt til denne nettsiden, og fargene og bildet er i samme stil som designet på nettsiden. Dette gjør at din popup virker mye mindre påtrengende, men likevel fanger den de besøkendes oppmerksomhet.

En popup som matcher din nettside vil ikke kun virke mindre påtrengende, men også øke troverdigheden til den og dens indhold, fordi det er lettere å se at den er laget spesifikt til din nettside.

Bilder

Gjennom vårt arbeid med lead capture forms har vi erfart at forms med bilder i gjennomsnitt konverterer 50% bedre enn forms uten bilder. Dette kan skyldes at vi som mennesker er meget visuelle anlagt, og behandler bilder cirka 60 000 ganger raskere enn vi behandler tekst.

Hvis du tilfører bilder til dine lead capture forms er det viktig at disse bildene er relevante i forhold til innholdet og ditt budskap. Et eksempel kan du se under hvor nettbutikken Get Inspired har laget en konkurranse hvor man kan vinne et par treningssko.

Popup med konkurranse for å få flere til å melde seg på nyhetsbrevet
Popup med konkurranse for å få flere til å melde seg på nyhetsbrevet

Bildet på denne popup'en viser de skoene man kan vinne, hvilket gjør det å vinne konkurransen mer “realisisk” i den forstand at man kan forestille seg å eie akkurat disse skoene, nå når man har sett et bilde av dem.

Slide-in

Popups er ikke den eneste type lead capture form du kan bruke på din nettside. Du kan også bruke slide-ins til å samle dine besøkendes epost-adresser.

Slide-ins fungerer nesten på samme måte som en popup. Det er også en boks som vises på din nettside med et budskap. Forskjellen ligger i at en popup vises midt på skjermen og blokkerer innholdet på skjermen, mens en slide-in glir inn fra bunnen av skjermen og holder seg nede i et av hjørnene på skjermen.

Her er et eksempel fra Evasolo.com på hvordan en slide-in fungerer:

Liten teaser nederst i høyre hjørne
Liten teaser nederst i høyre hjørne

Den lille boksen kan også utvide seg:

Den lille boksen har utvidet seg.
Den lille boksen har utvidet seg.

Som du kan se, er det smarte med en slide-in at man kan fortsette med å browse på nettsiden uten at du trenger å stenge boksen. En slide-in fanger dine besøkendes oppmerksomhet på en mindre påtrengende måte, men sikrer stadig at alle dine besøkende får muligheten til å melde seg på nyhetsbrevet ditt.

Selvom en slide-in er mindre påtrengende, konverterer den like bra som en popup. Det er viktig å poengere at en popup kanskje virker bedre på én slags nettside, mens en slide-in fungerer bedre på en annen side.

Derfor er det utrolig viktig, at du alltid tester dine lead capture forms for å se hvilke som gjør det best på akkurat din nettside.

Teaser

Vi i Sleeknote har vi også laget en teaser du kan bruke til dine slide-ins. Teaseren vil alltid ligge nederst i et av hjørnene på skjermen, og vil forvandle sig til en slide-in baseret på hvilken trigger du har satt på den.

Når en besøkende lukker en slide-in, vil teaseren fortsatt være synlig og gir derfor de besøknde muligheten til å gjenåpne teaseren og melde seg på.

I eksemplet her fra Floyd, kan du se hvordan teaseren virker.

liten teaser e-postmarkedsføring
liten teaser e-postmarkedsføring

Den kan så utvide seg og bli slik:

Teaser e-postmarkedsføring
Teaser e-postmarkedsføring

Teaseren er spesielt effektiv når du har besøkende som kommer utelukkende for å kjøpe et produkt. De har i de fleste tilfeller gjort research allerede og vet nøyaktig hva de skal ha og hvor de finner det.

Disse besøkende vil ikke forstyrres, og hvis de blir presentert for en slide-in, vil de høyst sannsynlig bare lukke den uten å lese hva som står. Hvis du har en teaser på din slide-in, kan disse besøkende gjenåpne den etter de har avsluttet kjøpet og melde seg på.

Slide-ins med teaser har vist seg å kunne øke antall konverteringer med 100-200%.

Generelt om lead capture forms

Uansett om du velger å bruke popups eller slide-ins på din nettside, er det viktig at innholdet appellerer til dine besøkende. Det er de som tar beslutningen om de vil konvertere eller ej.

Den beste måten å overtale folk til å melde seg på ditt nyhedsbrev, er å gi dem et incentiv. Dette kan være rabattkode, eksklusive tilbud, gratis frakt, konkurranser, osv. Mulighetene er endeløse og kun kreativiteten setter grenser.

Uansett hva du bruker som incentiv, er det viktig at du fokuserer på verdien i det. Folk melder seg ikke på et nyhetsbrev bare for å få ukentlige e-poster. De melder seg på for å få noe av verdi. Selv om verdien kanskje ligger i dine nyhetsbrev er det viktig at du forteller dem hva verdien er.

I forlengelse av dette vil jeg også kort belyse viktigheden av din CTA-knapp. Det er den knappen man trykker på for å bekrefte sin nyhetsbrevpåmelding. Unngå å skrive “tilmeld”. Det er kjedelig, og overbeviser ikke folk om å trykke.

Fokusér i stedet på verdien. Er ditt incentiv en konkurranse, så skriv “Delta og vinn”; er det i stedet en rabattkode, så skriv “Få rabattkode” osv.

Content upgrades

En annen måye å få flere nyhedsbrevpåmeldinger er gjennom content upgrades. Content upgrades er ikke noe nytt på markedsføringsfronten, men mange nettbutikker vet ikke hvor effektive de er, og at det rent faktisk er en mulighet for dem også.

En content upgrade er eksklusivt innhold som kun nyhetsbrevpåmeldte har tilgang til. Content upgrades skal alltid være relevante i forhold til det innhold de blir presenteret i, og skal gi en form for verdi til de som melder seg på.

Her er et eksempel fra vår egen blogg:

Bonus-tips legges inn i artikkelen i en gul boks. For å få tilgang må man oppgi sin e-postadresse.
Bonus-tips legges inn i artikkelen i en gul boks. For å få tilgang må man oppgi sin e-postadresse.

Denne content upgrade er plassert i et blogginnlegg, hvor Neil Patel gir gode råd om content marketing. Denne content upgrade er en 40 siders PDF fil som Neil Patel har skrevet: The Definitive Guide to B2C Content Marketing.

Når du klikker på “Download” popper en popup frem, som ber om ditt navn og din epost-adresse; deretter kan du laste ned PDF-filen.

Dette eksempel er fra et blogginnlegg, for å illustrere hvordan det ser ut og hva det er. For en webshop kan det se litt anderledes ut. Her kunne man for eksempel hvis man hadde en nettbutikk som selger kjøkkenutstyr, legge content upgrades til en produktside med pastamaskiner. Denne content upgrade kunne for eksempel være en oppskrift på hjemmelaget pasta hvor maskinen blir brukt.

Content upgrades fungerer, fordi de plasseres i relevant innhold som de besøkende allerede har vist interesse for. Derfor er de mer tilbøyelige til å konvertere hvis de får tilbudt bonusinformasjon om samme emne.

Med content upgrades kan du konvertere 1-4% av de besøkende på denne siden.

Se flere eksempler og guides til content upgrades.

Svært få nettbutikker bruker content upgrades hvilket er en tapt mulighet da de kan hjelpe deg å gi en masse verdi til dine besøkende, samtidig med at du får flere nyhedsbrevpåmeldinger.

Konklusjon

Lead capture forms er den klart beste måte å samle inn epost-adresser direkte fra sin nettside. De påmeldinger du får gjennom dette holder høy kvalitet, og du har dermed en større sjanse for å konvertere dem til betalende kunder gjennom din epost-markedsføring.

Det er mange måter å bruke lead capture forms på, og jeg håper at du er klar til å prøve det nå som du forhåpentligvis har lært en ting eller to om dem.

Det siste råd jeg kan gi med deg på vejen er: test, test, test. Test forskjellige lead capture forms på din nettside for at se hvilke som gjør det best.

Så er det bare én ting å su… Kom i gang med lead capture forms, og få flere nyhedsbrevpåmeldinger i dag!

Del artikkel: