I 1997 ble programvareplattformen Consignor født i en kjeller i Oslo, Norge. Selskapet bak programvaren var EDI-Soft, som ønsket å digitalisere transportbransjen gjennom effektive programvareløsninger. I dag, 19 år senere, er Consignor et av verdens mest brukte systemer for Delivery Management, og overskygger fullstendig selskapets eget navn.
- Tilbake i 1997 måtte vi finne på et navn for firmaet bak programvaren. Vi valgte navnet EDI-Soft, et navn som passet perfekt med utviklingen på den tiden. EDI som begrep er i dag mer vanlig og kjent i bransjen, og som et resultat, ikke spesielt minneverdig. På grunn av programvarens enorme popularitet, står EDI-Soft nå helt i skyggen av sitt berømte barn, Consignor. Dette skaper forvirring for våre kunder. Alle kjenner produktet, men ingen kjenner oss. Vi har nå rettet opp dette ved å gi firmaet og produktet samme navn, sier CEO i Consignor, Peter Tang Thomsen.
Navneendringen er også en del av samlingen av merkevaren som Consignor har jobbet målrettet med det siste året.
- En strømlinjeformet merkevare gir oss en sterkere identitet og gjør oss klare for videre ekspansjon. På denne måten er vi kun kjent under ett samlet navn i nye markeder, og dette passer godt med våre planer om å vokse geografisk, fortsetter Peter Tang Thomsen.
En enklere kommunikasjon bidrar til å forsterke merkevaren blant Consignor sine interessenter.
- VÃ¥rt nye navn er det vi er
Navnet Consignor tilsier enklere kommunikasjon hele veien rundt, både for ansatte, kunder og partnere, ifølge Peter Tang Thomsen:
- Vi jobber med å utvikle Consignor, og leverer service på Consignor. Partnere støtter Consignor og kunder bruker Consignor. Når selskapet og produktet har samme navn, blir vi lettere å identifisere for fremtidige kunder som ønsker en løsning som forbedrer kundeservice, lager effektive leveringsprosesser og gir fakturakontroll på alle sine leveranser.
Det er ingen følelser knyttet til avviklingen av EDI-Soft navnet.
- Det er helt uproblematisk. Vi er stolte av Consignor, og gleder oss over at firmaet får samme navn. Vi er fortsatt de samme menneskene med de samme ambisjonene og det samme ønsket om å gjøre våre kunder og partnere i stand til å følge den raske utviklingen, og fortsette å gjøre levering til en avgjørende konkurransefaktor, konkluderer Peter Tang Thomsen.
Fakta
- Consignor ble grunnlagt i 1997 og betjener i dag mer enn 10 000 kunder over hele verden fra kontorer rundt om i verden.
- Consignor hjelper sine kunder med å forbedre kundeopplevelsen ved å effektivisere fraktprosesser og samtidig spare fraktkostnader.
- Consignor har verdens største transportørbibliotek, og kan kobles til alle transportselskaper.