De norske netthandelsinvesteringene til Egmont ligger nå på en omsetning mellom 700 og 800 millioner kroner. Ved utgangen av 2020 forventer det danske mediekonsernet å runde milliarden. Det opplyser E24.
Selskapet gikk først og fremst inn i netthandelen på grunn av presset i mediebransjen, men investeringene har senere vist seg å bli mye større enn forventet.
Tidligere i vår kunne Egmont rapportere en omsetning på 15,4 milliarder kroner, som i stor grad skal ha vært drevet av netthandel og dataspill.
Les også: Egmont økte omsetningen til 15,4 milliarder - ble drevet av netthandel og dataspill
- Vi investerer med en evighetshorisont
Selskapet er nå på eiersiden hos de norske og nordiske netthandelsselskapene Jollyroom, Fjellsport, Outnorth, Bakaren og Kokken, Med24, Nicehair og Garnius, og har ambisjoner om å investere i ett til to selskaper i året.
Les også: Garnius.no får inn Egmont på eiersiden
- Målet når vi investerer i et selskap er å ta nummer én posisjonen i markedet vi går inn i, sier leder for netthandel i Egmont, Cato Broberg, til E24.
Selskapet investerer derfor sjeldent i selskaper med omsetning på under 100 MNOK i omsetning, meddeler avisen.
- Vi investerer med en evighetshorisont, så selv om et selskap gjør det bra nå, må vi se mye lenger frem i tid.
Forventer lønnsomhet i år
De to Egmont-eide netthandlene Fjellsport og Outnorth, som ble slått sammen i fjor, er fremdeles ikke lønnsomme. Egmont tror dog at dette skal snu i år.
Les også: Outnorth og Fjellsport slår seg sammen til ett selskap
- Outnorth har svidd mye penger, jeg håpet vi skulle komme i pluss i fjor og kom nærme, men jeg er ganske sikker på at det blir positivt i år.
Les også: Outnorth etter sammenslåingen - streber etter økt lønnsomhet