ANNONSE

Eksperten tipser - hvordan nå julegavehandlerne

Eksperten tipser - hvordan nå julegavehandlerne
Nina K. Hareide-Larsen, Client Partner i Facebook Norge.
Foto: Ehandel
therese.karlsrud.haugen

- Når folk står klare, med penger i hendene for å kjøpe varene dine må veien til kjøp vært kort, smidig og direkte, sier Nina K.Hareide, Client Partner i Facebook Norge.

ANNONSE

Julehandelen i desember fremskyndes stadig mer til novembermåned, og ifølge Facebook er 11 prosent av oss ferdige med julegavene allerede halvveis i denne måneden. Dessuten legger nå 21 prosent av alle kunder julehandelen til starten av november. 

Årets viktigste sesong nærmer seg derfor med stormskritt, og mange har nok forberedt seg helt siden Cyber Monday i fjor. Likevel har sosiale medier-eksperten Nina K. Hareide-Larsen, tidligere divisjonsdirektør i DNB og nå Client Partner i Facebook Norge, noen tips til deg før det braker løs.  

3 viktige tips 

I følge Hareide-Larsen handler det om branding, målretting og friksjonsfri handel. Samtidig forklarer hun hvordan du kan kommunisere bedre med kunden gjennom spill og hvorfor du ikke skal bruke for mye tid på å telle antall likes, delinger og følgere

1. Branding

Black Friday og Black Week er gjerne preget av store og kreative tilbudskampanjer, som skal fange oppmerksomheten til kunden. Det hjelper imidlertid lite dersom ingen kjenner merkevaren din på forhånd. 

- Folk foretrekker å handle fra merkevarer de gjenkjenner og har en følelsesmessig tilknytning til. Du er sannsynligvis ikke den eneste som selger det du har å tilby, og kundene har ofte få andre grunner til velge noe annet en laveste pris. Ved å styrke merkevaren din får du mulighet til å bli gjenkjent – og bli stolt på. Det styrker sjansen for at kundene velger deg fremfor konkurrenten din, kanskje til og med på tross av at noen andre kan tilby en lavere pris. Derfor bør du huske å underbygge kampanjene dine med merkevaren din i god tid før høytiden, forklarer Hareide-Larsen.

2. Målretting

De fleste har kontroll på målgruppen sin, men når jula setter inn er det ikke alltid at personaen er den samme. 

- Du kjenner kundegruppen din bedre enn noen andre, men så lenge de ikke kjøper julegaver til seg selv, så er de ikke målgruppen din rundt julehøytiden. For eksempel, ser man at kvinner i større grad er representert som teknologikunder på denne tiden av året. Totalt sett, er forbrukere mer tilbøyelige til å handle i butikker man ellers ikke ville gått i når det nærmer seg jul. Med denne innsikten i mente, ville du holdt deg til dine gamle målgrupper, eller la tallene vise vei? Jeg vet hva jeg ville gjort.

3. Friksjonsløst

I fjor lanserte Facebook Instagram Shopping, som går ut på at kundene kan handle produkter direkte i appen.

Hareide-Larsen mener det er verdt å merke seg at mange av Instagrams brukere allerede er i kjøpsmodus når de åpner appen, og at det da er viktig med en enkel vei fra inspirasjon til produkt uten plunder. Shopping er nødt til å være sømløs.

- Globalt, sier én av tre kunder at de ville sluttet å handle fra en merkevare de elsket, hvis de hadde én dårlig erfaring med den. Ikke fem. Én. Når folk står klare, med penger i hendene for å kjøpe varene dine må veien til kjøp vært kort, smidig og direkte. 

- Brukeren har dårlig tid

Vi har i tillegg bedt sosiale medier-eksperten om å kartlegge hvilke trender hun ser innen markedsføring i dag, og hvordan man lykkes best mulig. 

- Man må tenke på hvor annonsene sine blir sett, og en ting vi vet er at forbrukere først og fremst har mobilen i hånda. Derfor må digitale kampanjer være tilpasset mobil. Det er også viktig å tenke på at brukeren ofte har dårlig tid og dermed sjekker mobilen i kun korte perioder om gangen. Oppmerksomheten må fanges med en gang, så man kan ikke vente med poenget til slutten av videoen, svarer Hareide-Larsen. 

Selv i en tid der "likes" er i fokus, vil hun også understreke at det ikke nødvendigvis er klikk og delinger, som bidrar til økt konvertering i nettbutikken din. 

- Vi ser ofte at mange aktører måler antall likes, delinger og følgere, men det er ikke nødvendigvis noen sterk korrelasjon ved å like en post og faktisk kjøpe et produkt. Sett heller mål som frekvens, rekkevidde og konverteringer, og bruk innsikten du får gjennom plattformen til å teste deg frem til hvordan du best kan optimalisere kampanjene dine, sier hun. 

Økt salg med spill

Andre verktøy som kan være mer verdt å bruke tid på nå er interaktive metoder som meningsmålinger og spill samt kommunikasjon via GIFer, direktesendinger, reaksjoner, emojier, ansiktsfiltre og etiketter. Alt dette har endret den tradisjonelle enveiskommunikasjonen til en kontinuerlig dialog.

Nå utvider dessuten Facebook sine spillbare annonseformater, som er laget for å få kontakt med mennesker og deretter bidra til økt salg.  

- Annonsørene får med dette mulighet til å ta med brukerne inn i forretningsutviklingen. Man kan stille mange ulike typer spørsmål, knyttet til hvilke produkter kundene er ute etter eller i hvilken farge osv. Interaktive annonser åpner opp for respons, hvor man kan bruke innsikten til å lage et budskap. Vi har dessuten sett bevis på at brukerne bruker mye lenger tid på interaktive annonser. I spill kan man også legge inn produkter, for å se hvordan folk leker med dem og klikker seg videre, avslutter Hareide-Larsen.

Del artikkel: