Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Eksplosiv vekst for X-life

Eksplosiv vekst for X-life
Foto: Privat
Netthandel

X-life-gründer Lasse Christoffersen startet med 15 000 kroner på gutterommet i Drammen i 2007. I dag omsetter selskapet for nærmere 90 millioner i året.

ANNONSE

Av startkapitalen gikk halvparten til innkjøp av varer, og resten til kjøp av skrivebord og pc.

Lykkes med Facebook

- Etter noen magre år, løsnet det plutselig i 2009, forteller Christoffersen, som aldri har hatt tatt opp lån eller involvert investorer i forbindelse med satsingen på X-life.no. Konseptet tilbyr produkter innen treningsklær, treningsutstyr, kosttilskudd og tilbehør, og gründeren mener han kan takke sosiale medier for mye av den eksplosive veksten selskapet har hatt.

- I begynnelsen ble det mye prøving og feiling. Jeg forsøkte litt markedsføring, men tapte alt jeg la igjen av penger der i et par år. Etter hvert fant jeg imidlertid ut hva som virket, og deretter kom veksten raskt, forteller Christoffersen, og sikter i første rekke til Facebook.

- Vi var nok blant de først som tok tak i Facebook og brukte det skikkelig i markedsføringssammenheng. På den tiden kunne ett enkelt innlegg nå nesten 80 prosent av følgerne våre, og vi så at det ga mye omsetning. Vi tråkket vår egen sti på Facebook, og det er definitivt mye av årsaken til veksten vår.

Tar jenter på alvor

I dag promoteres X-life som «nettbutikken for deg som trener». Det vil si at man i utgangspunktet går ganske bredt ut i forhold til målgruppe. Nesten 75 prosent av de som handler der er imidlertid jenter.

- Det gjør at vi skiller oss fra en del andre sportsbutikker, og det er også noe vi bevisst har spilt på etter at vi begynte å se denne trenden. Både design, innhold og måten vi markedsfører oss på, er i stor grad rettet mot jenter, forteller Christoffersen, som for alvor spisset konseptet inn mot denne gruppen for rundt fem år siden.

- På den tiden var det svært få som henvendte seg til jenter som ville drive med styrketrening. Oppfatningen var at de helst skulle drive med løping, yoga eller pilates, og ikke ta i så hardt på trening. Men faktum er jo at jenter er like tøffe på trening som gutter, og det vises også i vår profil. Vi er litt tøffere enn andre aktører i bransjen, og er ikke redde for å oppfordre til å trene muskler. Vi henvender oss ikke til bodybuildere, men vanlige, sunne, friske jenter som trener hardt, forteller Christoffersen.

En del av kulturen

Han mener nettbutikken til X-life har bidratt til å ufarliggjøre styrketrening for jenter, og til å bygge opp en del av kulturen man finner rundt dette på nett i dag.

- Vi laget etter hvert en X-life community for jenter som likte å trene styrke, hvor vi viste frem både produkter og kunnskap via blogg, Instagram og andre sosiale medier. Vi viste frem ting andre ikke turte, og fikk frem suksesshistoriene til de som hadde lykkes med treningen sin.

Det er en suksessformel Christoffersen har dyrket, og som han ønsker å styrke ytterligere. Har man først kommet inn i X-life-spiralen, skal man få lyst til å bli der.

- Vi ønsker å være mer enn bare en nettbutikk, og vil tilby motivasjon, fag og kunnskap i tillegg til produktene vi fører. Skal vi være spesialister på det vi driver med, må vi også kunne by på noe ekstra, og gjennom bloggen vår byr vi på historier om de som har opplevd suksess. Det er viktig for både nye kunder, og for å bevare de eksisterende.

Ikke rom for kopier

Selve nettbutikken til X-life ble lansert med nye løsninger og nytt design for bare kort tid siden.

- For vår del har det alltid vært viktig å ha en ryddig og oversiktlig butikk, hvor det er lett å navigere og finne produktene. Samtidig har vi etter hvert funnet en strategi på hvordan forsiden skal fungere for oss. Det er ikke den beste salgsplassen, men en unik mulighet til å inspirere og skape følelser og spenning hos brukeren. Tanken bak er at kunden skal få lyst til å klikke videre, til å trene og bli med på det vi driver med, sier Christoffersen, som forteller om lojale kunder på X-life.no.

- Vi har cirka 50 prosent returnerende kunder, så der har vi truffet ganske bra. Jeg tror det handler om at fokuset vårt ikke bare er på rabatter og priser, men på X-life spiralen, som gjør at vi knytter til oss kundene basert både på produkter og fagkunnskap. Særlig det siste halvåret har vår bransje vært et rabattsegment. Det går ikke i lengden. Jeg har en følelse av at de som er store vil bestå, mens de små antakelig vil forsvinne. Litt som vi ser med fysiske butikker. Du må enten være stor, eller veldig spesialisert. Å være en liten nettbutikk som prøver å kopiere de store, vil antakelig ikke fungere i årene fremover.

(Foto: Lasse Christoffersen (uthevet) tar årlig med sine 16 ansatte på en aktivitet som får opp pulsen, gir opplevelser og utfordringer. Her fra kick-off-tur med rafting og kjelkebakke for voksne. - Kostnaden for disse tingene spares lett inn ved at vi får motiverte ansatte med godt samhold, sier Christoffersen. Bildet er lånt av X-life)

Del artikkel: