Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Black Friday-kongen av Norden dro inn svimlende 1 317 037 903 kroner i løpet av 24 timer

Bjørn Skomakerstuen

Fredag 24. november 2017 går inn i netthandelshistoriebøkene som den største handledagen på nett i Norge noensinne. Og størst av dem alle er Elkjøp.

ANNONSE

Etter rundt 17 timers handel hadde Elkjøp bikket over én milliard kroner i omsetning i hele Norden.

Det hadde ikke overraskende Nordens ubestridte elektro- og hvitevarekonge, Jaan Ivar Semlitsch, fått med seg.

På det mest intense solgte de varer for 100 millioner kroner i timen.

Ingen handelsbedrift i Norden har omsatt for mer enn én milliard på én dag

Jaan Ivar Semlitsch

Elektrohybris

I det som trolig kan kalles ren omsetningshybris skrev Semlitsch følgende på Facebook:

«Historisk. Episk. Uvirkelig!!! Klokken er 16.45 på Black Friday, og vi har allerede omsatt for 967 574 668 kroner så langt i dag. Det betyr at vi kommer langt over én milliard i omsetning på ÉN dag når dagen er omme. Ingen handelsbedrift i Norden har omsatt for mer enn én milliard på én dag.Nok en milepæl i vår 55-årige historie. Det går kanskje ikke inn i vanlig pensum i historiebøkene, men for oss så er det stor historie. Takk til kunder. »

Og mer skulle det bli.

Drøyt 1,3 milliarder i omsetning

Hør på det spinnville omsetningstallet:

Én milliardtrehundreogsyttenmillionertrettisyvtusenognittitre kroner.

Eller 1 317 037 093 kroner.

Ikke rart sjefen er fornøyd.

- Dette er ny rekord i Norden. Det gikk ut enorme volumer hele dagen, både på nett og i butikk. Vi traff også med riktige produkter og god tilgjengelighet. Bransjen innenfor forbrukerelektronikk er handelens Formel 1, i mine øyne, sier Semlitsch til eHandel.com klokken 00.55 lørdag morgen.

I fjor endte resultatet på 950 millioner kroner.

Det betyr at årets resultat er drøyt 367 millioner kroner bedre enn i 2016.

Ny norsk rekord

Fra klokken 22.00 torsdag kveld til klokken 08.00 fredag morgen steg antall transaksjoner i norsk netthandel med 81 prosent sammenlignet med Black Friday i fjor.

Det viser nye tall fra Dibs Payment Service, som er en del transaksjonsselskapet av Nets, skriver Dagens Næringsliv.

Det er ny norsk rekord - og dermed seiler årets Black Friday opp som den største netthandelsdagen sammenlignet med de foregående årene.

Og Norge vinner også i en annen kategori. Norske kunder har hatt den største netthandelsveksten blant de skandinaviske landene på Black Friday.

Glede over hele nettfjøla

Og skal man tolke meldingene som har dukket opp på sosiale medier virker det som det har vært et greit handelsdøgn for landets nettbutikker.

Ingen nevnt, ingen glemt.

 

Del artikkel: