Black Friday startet med et smell for elektrogiganten Elkjøp. Natt til fredag var det nemlig over 300 000 kunder innom nettbutikken deres, som til sammen skal ha handlet elektronikk for flere titalls millioner. Mot for tilsvarende timer i fjor skal salget ha blitt doblet.
- Denne natten har vært magisk. Det å se ansatte som har jobbet knallhardt frem mot akkurat denne dagen, for så å se at det blir så vellykket – det er fantastisk. Sammenlignet med samme timene i fjor har vi doblet salget. Det betyr at vi har truffet rett og at kundene våre er fornøyde. Det var bare en helt rå natt, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, i en pressemelding fredag morgen.
Nervøse før salget
Elkjøp-gjengen som var samlet på deres nye hovedkontor i Nydalen torsdag kveld, innrømmer at nervene satt godt plantet i magen da det var tid for å starte Black Friday-salget på elkjop.no kl. 21:00.
- Vi visste at vi hadde gjort en solid jobb med å stressteste IT-systemene våre før salgsstart i går. Allikevel tror jeg at vi alle holdt pusten. Som forventet hadde vi en enorm pågang, særlig frem mot midnatt, men med en tredobling av kapasiteten på våre servere klarte vi å håndtere trafikken utover natten. Vi hadde noen utfordringer tidlig på kvelden, men dette løste seg heldigvis etter noen timer.
Samme trend som i fjor
Likt som i fjor skal de mest populære produktene ha vært store TV-er, telefoner og laptoper.
- Det er interessant at trenden vi ser i år er tilnærmet lik som i fjor. Vi så også i løpet av natten at flere av våre kunder klikket hjem espressomaskiner, kjøkkenmaskiner og varmepumper. Av hvitevarer er det desidert vaskemaskiner, tørketromler og kjøleskap som er de mest populære varegruppene. Dagen er ennå ung og det blir spennende å se hva slags elektronikk og teknologi som blir vinnerne utover dagen, sier Tønnesen.
Elkjøp oppfordrer kundene sine til å sjekke priser på forhånd og vil samtidig at de skal være klare over at det er greit å angre seg.
- Vi ønsker at kundene våre skal være sikre på at de har gjort en god handel, derfor oppfordrer vi alltid forbrukerne til å orientere seg om pris før man bestemmer seg for et kjøp. Og skulle man bli for ivrig og ombestemme seg, kom innom oss. Vi har 50 dager åpent kjøp og prismatch, oppfordrer Fredrik Tønnesen.