JÖNKÖPING: For ganske nøyaktig ett år siden begynte Jaan Ivar Semlitsch og resten av de drøyt 11 000 Elkjøp-ansatte i Norden å tenke og planlegge Black Friday 2016.
- I fjor trodde vi på 350 millioner kroner i omsetning, men endte opp med 770 millioner kroner i løpet av 24 timer, sier Semlitsch da ehandel.comno møter ham på sentrallageret til Elkjøp Nordic i den svenske lager-metropolen Jönköping.
- Det ligger an til å bli stort i år også. Hvor stort tør jeg ikke si, sier Semlitsch.
770 millioner kroner tilsvarer nesten 30 brukte kroner per innbygger i Norden med sine drøyt 26 millioner innbyggere.
Innbringende dag
I fjor utgjorde Black Friday-salget drøyt to prosent av den totale årsomsetningen på drøyt 33 milliarder kroner.
- Det sier litt om hvor ekstremt viktig denne dagen er for oss, sier Semlitsch, der vi tusler rundt i det som trolig er Nord-Europas største lager.
Han omtaler denne spesielle handledagen som en spennende utfordring, som skaper begeistring og motivasjon blant alle ansatte.
Elkjøp Nordic består i dag av 390 fysiske butikker og nettbutikk. Dette inkluderer Elkjøp og deres danske og svenske søsterkjeder Elgiganten og finske Gigantti, i tillegg til den norske kjeden Lefdal.
I fjor omsatte nettbutikken for syv millioner kroner per time på Black Friday, og enkelte produkter ble utsolgt i løpet av ett minutt.
To mil med TV-er
Totalt ble det i fjor solgt 36 000 mobilenheter og mer enn 20 kilometer med TV-er dersom de ble stablet etter hverandre.
- Mange sikrer seg en billig vare denne dagen. Men det omsettes også flere dyrere varer enn man skulle tro, sier Semlitsch, og trekker frem TV-er som et eksempel.
- Halvparten av alle TV-ene som ble solgt på Black Friday i fjor var på 55 tommer eller større. Det er 30 prosent mer enn vanlig.
92 000 ordrer ble ekspedert i løpet av dette hektiske døgnet i fjor. 40 000 pakker ble sendt ut til kunder over hele Norden.
- 90 prosent av varene som ble sendt ut denne fredagen ble levert til kundene mandag morgen, fortalte digitaldirektør Filip Elverhøi under Nordic eCommerce Summit i Stockholm tidligere i år.
Og at nordiske kunder går bananas på nett viser tall som Netthandel.no har fått tilgang til hos Elkjøp.
Hele 19,6 millioner sidevisninger ble registrert på Black Friday i fjor.
Puslete i kinesisk målestokk
Likevel, tar vi en tur til Kina og Alibaba blir Black Friday puslete.
I fjor omsatte Alibaba for «bare» 5,8 milliarder dollar fordelt på handelsdagene Black Friday og Cyber Monday.
På Singles Day i fjor omsatte Alibaba for 14,3 milliarder dollar - mer enn tre ganger årsomsetningen til Elkjøp i hele Norden.
I år ble det ny Singles Day-rekord på Alibaba, som omsatte varer for intet mindre enn 17,8 milliarder dollar.