I dag har Elkjøp og Lefdal, som eies av Elkjøp Nordic, tre kundesentre i Norden; i Norge, Sverige og Danmark.
Nå ønsker ledelsen å samle alt på et sted; nemlig København. Grunnen til dette er for å spare penger.
Mange mister jobben
Det betyr at arbeidsplassene til 122 personer på kundesenteret på Lørenskog går tapt dersom de ikke er villig til å bli med på flyttelasset til Danmark.
Til VG sier kommunikasjonsdirektør Åshild Indresøvde at de regner med å spare 20 millioner kroner i året på en samlokalisering.
Indresøvde sier videre at de vil strekke seg langt for å bistå de som eventuelt ikke kan - eller vil - flytte til København.
- Vi har et mål om å bemanne kundesenteret i København med nordmenn. Alle norske ansatte får tilbud om å bli med videre til København. Vi skjønner at det ikke er gjennomførbart for alle, derfor vil alle også få tilbud om hjelp fra eksterne rekrutterere for å søke ny jobb, sier hun til avisen.
Nedbemanningsprosessen i Norge og Sverige, og oppbemanningsprosessen i Danmark, vil skje gjennom våren og sommeren. Nyheten som slo ned som en bombe blant de ansatte denne uken skal være planlagt i et halvt års tid.
Billigere og mer effektivt
Elektronikkjedene mener at et felles kundesenter vil effektivisere driften - og gjøre det billigere å hjelpe kunder som ønsker hjelp.
Indresøvde sier at kundene ikke vil merke noen forskjell. Norske kunder vil forsatt kunne bruke det samme telefonnummeret til Elkjøp og Lefdals kundeservice.
- Norske kunder vil møte norske kundebehandlere i København, sier kommunikasjonsdirektøren.