Matbransjen har for lengst byttet ut papirlappene på hyllekantene med digitale prislapper og nå kommer Elkjøp etter.
Matbransjen er stort sett ikke på nett, men har innført digitale prislapper for å spare penger. Over et trådløst nett i hver filial, kan man med et tastestrykk oppdatere priser - både på forsiden av hyllen og i kassesystemet. Og for nettbutikker med fysiske filialer lokker digitale prislapper med noen ytterligere muligheter.
Nå skal Elgiganten, Elkjøp i Sverige, gå over til digitale prislapper, melder ehandel.se. Også den store konkurrenten MediaMarkt har tilsvarende planer i Sverige, mens den Expert-eide kjeden Power allerede har implementert dette i Danmark.
Her i Norge er ikke beslutningen tatt enda, men Elkjøp er kommet langt i prosessen.
- Vi har lenge vurdert overgangen til digitale prislapper og tester digitale prislapper i Lefdal Sandvika, forteller Hilsen Åshild Indresøvd, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp Nordic som eier både Elkjøp og Lefdal til Netthandel.no. Bildet øverst i artikkelen er tatt i denne Lefdal-butikken.
Indresøvd forteller at den viktigste driveren for Elkjøp, er å kunne endre prisene mer dynamisk, slik selskapet gjør i sin nettbutikk. Målet er ha like priser.
- Vi har nå lik pris mellom nett og butikker på ca 90 prosent av varene. Avviket kommer i stor grad av at man kan styre nettpriser med et tastetrykk mens vi i butikkene må bytte ut papirprislappene hver gang en nettpris endrer seg, forklarer hun til Netthandel.no.
På Lefdal-butikken i Sandvika tester man med skilt fra Pricer, men har ikke valgt leverandør til prosjektet. Elkjøp og andre butikker kan glede seg over et marked i rask utvikling. Digitale prisskilt blir stadig større og flere leverandører tilbyr skjermer med to farger. Bildet over viser tre ulike digitale prisskilt fra Altierre.
Les også vårt tidligere intervju med Lefdals kjededirektør som lover økt samspill mellom nett og butikk.