- Målet vårt er at man skal kunne handle hva som helst via våre nettsider, sier konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch.
Dermed tar Elkjøp første steg mot å bli Nordens svar på Amazon, den amerikanske markedsplassen på nett som omsetter for over 900 milliarder kroner årlig.
Ønsker treningsutstyr velkommen
- Trendene i USA og Sør-Europa viser at de digitale markedene stadig er under endring. Siste trend er markedsplasser på nett der veksten er ventet å være betydelig fremover. Vi ønsker å være i front med hensyn til utviklingen av slike tjenester her hjemme og lanserer dermed dette som første store aktør, sier Semlitsch om elektro-kjedens fremtidsvisjoner.
Elkjøp har hatt stor vekst innen salg av kjøkkeninnredning de siste årene, og ser dermed for seg at eksterne aktører som selger kjøkkentilbehør blir blant dem som fremover vil tilby sine varer via Elkjop.no.
Også innen sports- og treningsutstyr ser elektronikkjeden fremtidige samarbeidspartnere.
Les også: Get Inspired-gründerens fem beste råd til nettsuksess
Komplett tenker i samme baner
Komplett-sjefen Ole Vinje
Komplett og Ole Vinje har også tenkt tanken om en markedsplass i lengre tid.
Et av Kompletts større oppkjøp ble gjort i fjor da den tyske nettmarkedsplassen Comtech kom på norske Sandefjords-hender.
Årsakene til oppkjøpet skyldes blant annet at Komplett jobber med å få på plass sin egen markedsplass. Og at de vil lære av hvordan det er å håndtere en markedsplass i en større, europeisk målestokk.
Vinje har tidligere uttalt at Komplett sikter mot å bli Nordens Amazon.
Nå får han hard konkurranse fra Elkjøp og Semlitsch.
- Et nødvendig steg for oss
- På sikt ser vi for oss at man skal kunne handle hva som helst via våre nettsider, mens vi nå i starten vil se til sektorer som grenser til vår egen. Det er utallige produkter og varer som i dag har elektronikk i seg, men som enn så lenge ikke blitt regnet som elektronikk direkte. Det er utvalget innen varer som dette vi ønsker at de 200 millioner besøkende vi årlig har innom på nett skal kunne finne mer av, sier Semlitsch.
Elkjøp har per i dag tre ganger mer besøkende på nett enn de har i sine tradisjonelle varehus og er med det en av Norges desidert mest populære nettbutikker.
En naturlig vei videre
Markedsplass-satsing via Elkjop.no er dermed en helt naturlig vei å gå videre, mener elektrokjeden.
Jaan Ivar Semlitsch (nærmest) og Filip Elverøy skal etter planen ha markedsplassen klar før julerushet startet om et knapt halvår.
Foto: Elkjøp
- I en verden hvor Amazon og ebay faktisk ligger øverst på listen over besøkte nettbutikker i Norge er dette et nødvendig steg for oss, og en logisk videreutvikling av våre digitale salgskanaler og nettbutikken vår. Kundene ønsker å handle på denne måten i 2016. Vi kommer alltid å lytte til hva kundene våre sier. Via denne satsingen vil de få erfare en kjempeutvidelse av nettbutikken vår og man vil stifte bekjentskap med varegrupper man tidligere ikke har sett i Elkjøp-sammenheng, sier Filip Elverøy, digitalsjef for Elkjøp Nordic.
Han tror at elektrokjeden kan komme til å øke sin omsetning på nett betydelig som følge av den nye satsingen, og håper kundene vil ta godt imot den nye markedsplassen.
Les også: Startet med 40 000 - i fjor omsatte han for 24,5 millioner kroner
Er på plass før jul
- Vi er midt inne i en periode med digital-utvikling hos oss, der vi investerer 100 millioner kroner over tre år. Som et ledd i dette har vi har styrket vårt utviklingsmiljø og vår nettsatsning betydelig, og dette kommer nå kundene våre til gode gjennom at vi åpner vår nye markedsplass på Elkjop.no, sier Elverøy.
Elektroaktørens nyvinning skal etter planen være på plass før julen 2016.
(Foto: Elkjøp)