ANNONSE

Elkjøps nye konsernsjef - tror smarthjemprodukter vil vokse like raskt som smarttelefoner

Finansdirektør blir konsernsjef i Elkjøp
Elkjøps nye konsernsjef er Erik Sønsterud, som har to års erfaring som selskapets CFO og tidligere ti år i Møller-gruppen.
therese.karlsrud.haugen

Skal bytte ut butikknettverket og skifte netthandelsplattform.

ANNONSE

Det ble nylig kjent at tidligere konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch forlater Elkjøp til fordel for Orkla. Med det er det Erik G. Sønsterud, som tar over sjefsstolen i konsernet.

Han har vært Elkjøps finansdirektør i to år og har tidligere ti års erfaring fra Møller-gruppen. Hvem som blir neste CFO er foreløpig ikke klargjort, men Sønsterud har ikke tid til begge deler selv om energien i selskapet er på topp etter knallåret.

Det er en utrolig energi og et engasjement med sterkt samhold og team-work hos Elkjøp, så jeg må si at "team-spiriten" er det som gleder meg mest med å jobbe her. Samtidig er det et selskap som tør å prøve nye ting, sier han til Ehandel.com.

"Den tøffe konkurransen vil fortsette"

Når selskapet nylig rapporterte sine tall for regnskapsåret 2018/2019 i viste det både rekordomsetning og -resultat. Den vellykkede strategien vil dermed fortsette selv om det nå blir et nytt overhode på kontoret.

Vi vil fortsette med den samme strategien og fokusere på kundereisen, som vi ser gir gode resultater. Men vi vil alltid jobbe for å bli bedre, sier Sønsterud.  

Det vil dog skje nye satsninger innen produktsortimentet, og Sønsterud tror spesielt at smarthjemprodukter og stemmestyring vil vokse i elektronikkbransjen fremover.

Jeg tror at det vil gå raskere og raskere med mer innovative produkter. Smarttelefonene har jo utviklet seg ekstremt raskt og det samme tror jeg vil skje med smarthjemprodukter nå. I retailbransjen generelt tror jeg absolutt at den tøffe konkurransen vil fortsette, og det er spesielt hvis Amazon kommer. 

Klikk & Hent økte med 30 prosent

Det vil også bli viktig for Elkjøp å bistå kundene med informasjon og hjelp rundt de snakkende produktene til hjemmet, som nå skal gjøre livene våre enda enklere.  

Vi vil at alle våre tjenester skal være helintegrerte i virksomheten, ved at kunder kan komme til oss både for å handle produkter og få hjelp. En stor satsning for oss nå fremover blir smarthome, men vi vet at over 33 prosent av våre kunder sier de ikke klarer å henge med på utviklingen innen teknologi. Dette skal vi derfor hjelpe dem med. Det å hjelpe folk også i hjemmet blir derfor noe litt nytt for oss.

Under det siste året skal Elkjøps netthandelssalg ha økt med 20 prosent, samtidig som Klikk & Hent-løsningen har nådd en vekst på 30 prosent.

Håper butikkene gjør det vanskeligere for Amazon

I tillegg til smarthjem-satsningen er derfor planen å bytte ut hele butikknettverket i kjeden og samtidig skifte netthandelsplattform for å gjøre omnikanalen enda mer sømløs.

Vi vil fortsette den digitale reisen og tiltrekke oss enda mer kunder. Vår netthandel har det siste året vokst med 20 prosent, samtidig som at den så langt i 2019 har vokst med 30 prosent. 

Det store butikknettverket er Elkjøps fremste konkurransefortrinn. Nå har både konsernsjef og Norgessjef troen på at en sterk omnikanal-strategi kan gjøre det vanskeligere for Amazon å komme på banen.

Vi er nødt til å jobbe for å beholde posisjonen vår. Amazon er ikke her ennå, men de rigger seg. Vi frykter de ikke, og er klare for å ta de når de kommer. Vår aller viktigste konkurransefordel er de ansatte og butikkene våre, og det skal vi sørge for at merkes, sa Fredrik Tønnesen, daglig leder for Elkjøp Norge, i en kommentar til årsapporten.

Del artikkel: