Det ble delt ut tolv priser på årets Retail Awards i Stockholm. Elgiganten fikk ta med seg hjem to av disse. Her er alle prisene:
Skjønnhetsside ble Årets Netthandel
Årets leder: Håkan Lundstedt, adm.dir for Synsam
Årets butikkkoncept: Ikea Kök
Årets e-handel: Lyko
Årets nettbutikk fikk prisen blant annet fordi den hadde korte ventetider i lasting og fordi siden har en god blanding av tilbud, produktforslag, artikler, filmer og anmeldelser med en god balanse.
I en kommentar til Market.se sier Joanna Hummel i Lyko at hun vet noe av grunnen til at de vant.
- En del av forklaringen til vår fremgang går, tror jeg, ut på at vi hele tiden tester og utvikler, men også for at vi maksimerer butikken i alle kanaler.
Elgiganten med to priser
Årets bærekraftige butikk/butikkjede: Clas Ohlson
Årets logistikksatsing: Zalando
Årets omniopplevelse: Elgiganten Arninge
Elgigantens Arninge konseptbutikk ble kåret til årets omniopplevelse på Retail Awards. Arninge-butikken fungerer som pilotbutikk, forteller Elgigantens Anders Lindblom.
- Generelt jobber vi innad i kjeden for å gi kundene en raskere og enklere køopplevelse med færre kontaktflater. Varehuset i Arninge fungerer som pilot for nye konsept og tjenester, for eksempel at kundene kan handle via click and collect, forhåndsbetale, og enkelt og smidig hente ut varene i skap i varehuset.
Årets butikkjede: Elgiganten
- Vi fokuserer på kunden, ikke konkurrenten, sa Elgigantens driftssjef Anders Lindblom etter at prisen var et faktum.
- De fysiske butikkene har en veldig viktig rolle og det handler om å stadig forbedre den personlige servicen for kundene. Man må være sterke i alle kanaler, men for vår del går det ikke an å understreke viktigheten av de fysiske butikkene nok, sier Jessica Wallin, kommunikasjonsansvarlig i Elgiganten.
Årets lojalitetsprogram: Polarn o Pyret
Årets arbeidsgiver: Synoptik
Årets vekstvinner: Kidsbrandstore
Årets butikkselger: Annie Ankersjö, Nymans Ur
Årets butikk: Winston och Elle